Hitta svar i vårt forum

Lanstrafiken.se

  • Vi har lanserat en ny webb!

    Vi har lanserat en ny version av lanstrafiken.se. Den är mer tillgänglig, har en ny design och en ny informationsstruktur med uppdaterad information. Reseplaneraren har fått ett nytt utseende och det finns flera nya funktioner:

    • Biljettguide – En guide för den som är osäker på vilken biljett som passar.
    • Linjesida - Varje linje har en egen linjesida med en karta över linjesträckningen, samlad trafikinformation och en lista på hållplatserna.
    • Hållplatssida - Varje hållplats har en egen hållplatssida med karta, bilder på hållplatsen, trafikinformation och nästkommande avgångstider.
    • Boka Gruppresa – En egen reseplanerare för de skolverksamheter som ska boka en Gruppresa.

    Mer information om de olika funktionerna hittar du via den här länken.


    Webben är fortfarande under uppbyggnad och det finns en del kvar att göra. Vi tar därför gärna emot förslag och synpunkter på både innehåll och funktioner. Skriv gärna det i en kommentar här i forumet.

    Sandra Forumvärd

    Hittar inget "hitta snabbt köp biljett""

    Bussis

    Hej!
    Längre ned på första sidan under Trafikinformation och Nyheter hittar du en blå banner som heter Hitta snabbt Här hittar du olika funktioner exempelvis för Köp biljett.



    Med vänlig hälsning

    Christina Kundservice

    Efter ha krånglat med eran sida i ca 15-20 min så gav jag upp och kollade på Eniros sida istället, top mig 2 min tops att få upp de tider jag ville faktiskt ha.

    Jag vet inte varför ni har gjort det så otroligt onödigt krångligt att faktiskt få fram tider till vart man ska , det ända plus med eran nya sida är att den ser snyggare ut, men det är det.

    Antagligen förenklar ni eran sida så det blir lite mer användarvänligt eller så borde ni kanske ge ut en beskrivning, antagligen via video eller text, i hur man faktiskt söker efter diverse tider.


    J.P

    Hej!
    Tack för dina synpunkter, vi tar dessa vidare till vår marknadsavdelning så att dem får ta del av detta.

    För att få fram tider från en hållplats så skriver du in vilken hållplats du vill resa ifrån i reseplaneraren högst upp på första sidan. Du kan välja att söka på enbart från hållplatsen, du får du information om samtliga linjer som trafikerar hållplatsen eller så fyller du även i var du vill resa så får du upp alternativ för resan.

    Är det så att du får felmeddelande eller liknande så hör gärna av dig till oss så ska vi självklart se över detta.

    Med vänlig hälsning


    Christina Kundservice

    Tack för era snabba svar. Nu vet jag inte om jag egentligen skulle svara på detta meddelandet via kundtjänsten men sak samma.

    Även efter eran beskrivning så har jag fortfarande samma problem som senaste. Jag skriver i vart ifrån och vart till jag ska och trycker sök. Då kommer jag till tabben reseinfo med samma sökruta och inställningar jag hade i den föregående sidan, trycker sök igen och då rullar sidan ner till linjer, hållplatser och tidtabeller, det ända som står där är alla linjer mellan 1 till 841, jag får inga förslag till tider eller annat som rör mina sökinställningar.

    De uppgifter jag skrev var från Lindesberg till Vedevåg skola.

    J.P

    Hej igen!

    Så här ser det ut när jag gör sökningen:


    Söker du i på webbsidan på en dator, platta eller mobiltelefon?

    Om jag scrollar längre ned på sidan så kommer jag till informationen du nämner ''Linje: hållplatstider''. Se om du kan scrolla uppåt på sidan.

    Med vänlig hälsning

    Christina Kundservice

    Prövade det på internet explorer och då funkade det utan problem, har annars Firefox. Jag vet inte vad problemet ligger i Firefox, får väl tänka på det i framtiden att jag byter till IE.

    Får ta och be om ursäkt om mitt beteende i det första inlägget då jag var alltför impulsiv med mina anklagelser. Ursäkta för det.

    J.P

    Hej igen!
    Då förstår jag, jag tar denna information vidare till vår marknadsavdelning som jobbar vidare med att förbättra hemsidan.

    Det är ingen fara, vi vill givetvis få webben att fungera felfritt. Input och synpunkter tas gärna emot. Ha nu en riktigt fin helg!

    Med vänlig hälsning

    Christina Kundservice

    Jag försöker söka fram tiderna till Centralplan i Pålsboda men det verkar bara finnas med Centralplan i Karlskoga.

    EP

    Snälla, ge en möjlighet att återgå till den gamla sidan. Att lägga ut sidor som "är under uppbyggnad" för att testa om de fungerar förstör bara förtroendet för Länstrafiken. Ingen vill väl krångla med en hopplös sida som inte visar någon relevant information alls när man försöker planera en resa. Har försökt flera gånger utan önskat resultat sedan sidan ändrades.

    Annika Johansson

    Hej E.P!
    Tack för att du uppmärksammar oss om att du inte får fram information från Centralplan i Pålsboda, jag tar informationen vidare till vår marknadsavdelning.

    Ha en fin måndag!

    Christina Kundservice

    Hej Annika!
    Självklart vill vi inte att du ska behöva krångla,, hör gärna av dig med vad du önskar för information, var och till du ska resa så ska vi hjälpa dig och framföra önskemålet till vår marknadsavdelning.

    Önskar dig en fin måndag så länge!
    Med vänlig hälsning

    Christina Kundservice

    Som sagt så fungerar sidan inte att söka på från Safari (MacBook). Hur det är på andra webbläsare vet jag inte. Kartan lägger sig överst och zoomar in och ut hela tiden när man försöker scrolla ner på sidan... Alltså svårt att scrolla ner till själva sökningen. Sökte dessutom på en hållplats som råkar heta Ekeby (Karlskoga). Den ligger som "Ekeby" i listan, men när man väljer Ekeby läggs "Ekeby Egna Hem" in i stället och man hamnar på Närkeslätten. Resan på 10 minuter tar då några timmar. Enda sättet att söka på Ekeby, Karlskoga verkar vara att gå via kartan och hoppas att sökningen ligger kvar när man klickar på "sök". Att försöka lägga in någon retur är överkurs. Nu har jag använt flera timmar för att försöka göra en sökning, och det kan väl inte vara meningen.

    Annika J

    Hej igen Annika!
    Vad bra att du återkommer. Jag rekommenderar dig att klicka på sidan, utanför kartan, och sedan scrolla ned. Vad gäller sökningar från/till Ekeby så tar jag detta vidare till ansvariga som jobbar för att lösa detta problem som gäller flera hållplatser som har samma namn som andra hållplatser i länet.
    Jag rekommenderar dig att göra sökningarna i Google Chrome eller Internet Explorer tills problemet är avlöst.

    Önskar dig en fin måndag och tack för att du återkopplar till oss så att vi har möjlighet att lösa problemen du upplever.

    Med vänlig hälsning  

    Christina Kundservice

    Hej,

    Jag hittar ingen samlad linjekarta över stadsbussarna i Örebro. Har ni tagit bort den? Den underlättade mycket för man fick en överblick av vilka linjer som går vilka vägar och var de korsas.

    Mvh Marie

    Marie

    Hej Marie!

    Välkommen till vårt Kundforum!

    Det stämmer att vi numera inte har någon samlad linjekarta på vår webbsida. För att lättast få en överblick över vilka linjer som trafikerar en specifik hållplats, rekommenderar jag dig att skriva hållplatsens namn i från-fältet i reseplaneraren och sedan klicka på karta. På kartan klickar du på hållplatsen och väljer hållplatssida. På nästa karta klickar du på hållplatsen igen och väljer visa linjer. På kartan är nu de linjer markerade som trafikerar den sökta hållplatsen.

    Jag vet att det är en lång väg att gå och om du önskar den gamla linjekartan går det bra att få den per mejl istället. Mejla i så fall till: Lt.orebro@lanstrafiken.se

    Önskar dig en fortsatt bra dag!

    Med vänlig hälsning

    Esmeralda Kundservice

    Ingen samlad linjekarta och varje linje består av ett otal sidor.
    Dvs blivit mycket, mycket sämre sedan ni gjorde om stadsbussarnas tidtabell

    Bussis

    Hej Bussis!

    Om du önskar en samlad linjekarta går det bra att få den på mejl. Kontakta oss på: Lt.orebro@lanstrafiken.se så skickar vi den till dig.

    Ha en fin dag!
    Med vänlig hälsning

    Esmeralda Kundservice

    Jag har försökt förbereda information om bussförbindelser för besökare till ett evenemang. Nu har jag gett upp! Det är helt klart målgruppen för nya hemsidan är de som: 1. Redan känner till var alla busshållplatser finns?
    2. Känner till busslinjerna så väl så att de i förväg vet vilken linje de ska välja. Mitt budskap till besökarna blir nu "Ta bilen, Länstrafiken vill inte ha er som kund!" En översiktskarta på busslinjer på hemsidan tycker jag är ett minikrav och inget man ska behöva beställa!

    Torbjörn

    Tidigare gick det även att skriva in gatuadress eller ex usö så kom det upp förslag på hållplatser. Går inte nu.
    Nu måste du veta exakt vad hållplatsen du vill till heter, och du får därtill upp mängder med olika orters likadana hållplatsnamn.
    SÅ mycket sämre jag tycker att den nya tabellen är.
    Ffa 11 sidor istället för som innan 1 sida för min linje....

    Bussis

    Håller med. Det är en enda röra. Fungerar inte. Jag går inte in på den webbsidan längre om jag vill ha någon information.

    Annika J

    Hej Torbjörn!

    Tack för ditt inlägg i forumet!

    Såklart vill vi att det ska vara enkelt att resa med oss och att hitta informationen på vår webb. Jag tar vidare din synpunkt kring linjekartan till ansvarig för informationen på webben. Givetvis ordnar vi en linjekarta till dig. Jag skickar den till din mejladress direkt.

    Ha en fin tisdag!

    Med vänlig hälsning

    Esmeralda Kundservice

    Hej Bussis!

    Så bra att du hör av dig till oss med dina synpunkter.

    Om du skriver USÖ när du söker i Reseplaneraren får du fram förslag på flera hållplatser med USÖ i sitt namn. Det går, precis som tidigare, även fortfarande att söka på adress för att få fram förslag på resor.

    Anledningen till förändringen av tidtabellerna är att vi har tagit till oss alla de synpunkter vi haft under en lång tid gällande att den tidigare tidtabellen var mycket svårläst.

    Önskar dig en fortsatt bra dag!

    Med vänlig hälsning

    Esmeralda Kundservice

    Hej Annika!

    Tack för din synpunkt gällande vår nya webbsida.

    Jag förstår om det kan vara rörigt och svårt när webbsidan är ny. Hör gärna av dig om du har något specifikt du önskar att vi förbättrar så tar jag det vidare till vår marknadsavdelning.

    Ha en bra dag!

    Med vänlig hälsning

    Esmeralda Kundservice

    Prova med Club 700! Inte många vettiga förslag där! Endast Våghustorget kan anses relevant, men närmaste hållplats Olof Palmes Torg saknas. Scandic Hotell Väst inga relevanta förslag.

    Torbjörn

    En alternativ lösning jag kan rekommendera är Google maps. Där fungerar det nästan bra. Att de ibland rekommenderar att gå förbi en hållplats till nästa på samma linje är ju nästan godtagbart i jämförelse.

    Torbjörn

    Hej igen Torbjörn!

    Tack för dina synpunkter. Vid en snabb sökning på till exempel Västhagagatan 1B till Örebro Resecentrum, får jag inte heller upp några bra förslag. Jag tar genast dina synpunkter vidare till vår marknadsavdelning som får se över problemet.

    Önskar dig en fortsatt bra dag!

    Med vänlig hälsning

    Esmeralda Kundservice

    Jag vill bara kunna ladda ned pdf med tidtabell vafan är problemet???

    Wigge

    Hej Wigge!

    På våran hemsida kan du ladda ned tidtabellen i PDF format, på första sidan hittar du vår reseplanerare. Där väljer du Tidtabeller och får då upp samtliga tabeller som du enkelt kan spara.



    Önskar dig en fin måndag!
    Med vänlig hälsning  

    Christina Kundservice

    Det värsta sedan jag har sett i mitt liv. Jag vill kolla priser på busskort mellan Örebro och andra orter men hittade ingenting. Till slut gav jag upp och lämnade sidan.

    Kausar

    Hej Kausar!

    Vi ska självklart hjälpa dig med information av priser. Mellan vilka orter önskar du prisinformation?

    Hör av dig igen så hjälper vi dig.

    Ha en fin onsdag!

    Med vänlig hälsning

    Christina Kundservice

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Webbshopen - Hitta den enkelt

    På vår nya webbplats är det enklare och går snabbare att hitta till webbshopen. Här får du tre tips på hur du kan ta dig till webbshopen.

    Startsidan - Snabblänkar
    Det absolut enklaste sättet att komma till webbshopen är att använda snabblänkarna Hitta snabbt! på startsidan. Klicka på Köp biljett så kommer du direkt till inloggningen till webbshopen. Bilden nedan visar hur snabblänkarna ser ut på startsidan.

    Bilden visar hur snabblänkarna Hitta Snabbt ser ut på startsidan

    Biljett och köp
    I toppmenyn på webbplatsen hittar du "Biljett och köp". Om du klickar där, klickar på Köp biljett i menyn och sedan på Webbshop  så hittar du både information om webbshopen och en länk direkt till den. Där hittar du också köpvillkoren för köp i webbshopen.

    Länkar till webbshopen
    På nya lanstrafiken.se har vi placerat ut en direktlänk till webbshopen på flera relevanta sidor. Det kan röra sig om sidor om exempelvis våra periodbiljetter. Via dessa länkar kan du ta dig direkt till webbshopen för att köpa biljetter och ladda reskassa. Det har vi gjort för att du på ett så enkelt sätt som möjligt kan hitta information om rätt biljett och sedan köpa den.

    Här hittar du en direktlänk till webbshopen.

    Resekort behövs
    För att kunna genomföra köp i webbshopen behöver du ha ett Resekort. Ett nytt Resekort kostar 30 kr i kortavgift och du kan köpa det hos vårt Kundcenter, hos ett försäljningsombud eller ombord på bussen hos föraren. När du väl har ett Resekort kan du skapa ett konto i webbshopen för att sen ladda periodbiljetter och reskassa på Resekortet. Tips! Om du registrerar ditt Resekort i webbshopen får du Borttappat-garanti. Läs mer om garantin vid borttappade Resekort det via den här länken.

    Sandra Forumvärd

  • Visa fler

    Köp & Biljett

  • Kan jag uppgradera min Pendlarbiljett under pågående period?

    Har ett tätortsbiljett men fick sedan veta att det inte fungerade för att åka på min buss då det är en regionbuss. Går det att uppgradera biljetten under giltighetsperioden utan att behöva köpa en ny biljett?

    Felicia

    Hej Felicia!

    Självklart kan du uppgradera din periodbiljett under en pågående period, biljetten blir då giltigt under samma datum som tidigare.. Vi kan hjälpa dig med uppgraderingen på vårat Kundcenter på Resecentrum i Örebro, våra öppettider är vardagar 07:00-20:00 och lördag- söndag 10:00-17:00

    Välkommen in så hjälper vi dig!

    Med vänlig hälsning,

    Felicia Kundservice

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Hur gör man för att beställa bussbiljetter till en skolklass?

    Hur gör man för att beställa bussbiljetter till en skolklass?

    Susanne Reali

    Hej Susanne!

    Vad bra att du hör av dig till oss. Beställning av biljetter till skolklasser gör du via mejl till vår kundservice. Varje skoladministration ska ha fått ett beställningsformulär som du fyller i och som sedan skickas in till oss. 

    Har du inte fått denna så är du välkommen att meddela oss att du önskar denna så skickar vi en till dig. Du mejlar oss på lt.orebro@lanstrafiken.se

    Jag önskar dig en fortsatt bra dag.

    Med vänlig hälsning

    Christina Kundservice

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Utökad geografisk giltighet för Periodbiljetter

    Uppdaterad 17-02-08

    Från 11 december 2016 utökades den geografiska giltigheten för våra periodbiljetter som gäller på tåg. Utökningen består i att det nu går att resa över länsgräns hela sträckan till Ludvika, Dalarna och Skinnskatteberg, Västmanland. Det är nu också möjligt att använda en periodbiljett för delbetalning på tåg för vidare enkelresa både inom länet och utanför länsgräns inom Tåg i Bergslagens trafikområde.

    Vilka periodbiljetter gäller det?

    • Länsbiljett
    • Pendlarbiljett 
    • Fritidsbiljett
    • Lågtrafikbiljett län
    • Årsbiljett med giltighet på tåg
    • Gymnasiebiljett

    Vad behöver jag göra för att min periodbiljett ska gälla till Ludvika eller Skinnskatteberg?
    Har du en periodbiljett med länsgiltighet som Länsbiljett, Fritidsbiljett, Lågtrafikbiljett län, Årsbiljett med tidigare nämna biljetter eller Gymnasiebiljett behöver du inte göra någonting alls. Det ingår i den geografiska giltigheten för biljetten. 

    Har du en Pendlarbiljett kan du köpa till önskad ort. Det kan du göra hos vårt Kundcenter, alla våra försäljningsombud eller ombord på bussen.

    Sandra Forumvärd

  • Visa fler

    Praktiskt kring resan

  • När får barn resa själv på bussen?

    Vilken åldersgräns gäller för barn som vill åka själva? /Karolina

    Karolina Björk

    Hej Karolina!

    Tack för din fråga!

    Det finns ingen lägsta ålder för att resa med oss, men vi har en rekommenderad ålder av säkerhetsskäl. I våra resevillkor så står det så här:

    "3.8 Barn 0 – 6 år reser gratis tillsammans med betalande resenär. Högst två avgiftsfria barn per betalande. Från och med tredje barnet samt barn utan sällskap av betalande ska betala avgift för skolungdom. Barn som är under 7 år bör av säkerhetsskäl inte resa utan sällskap.
    Resenär 7 – 19 år ska betala avgift för skolungdom.
    Från och med 20 år betalas avgift för vuxen
    ."

    Ha en bra dag!

    Med vänlig hälsning.

    Sven

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Finns det förvaringsutrymme för väskor på linje 500?

    Hej!
    jag behöver åka buss med resväskor från Karlskoga till Örebro med linje 500. Så jag undrar om det finns bagageutrymme på bussarna för det finns väl inget utrymme inne i bussarna för stora väskor?

    Hälsningar
    Eva

    Eva Carlek

    Hej Eva!

    Vad bra att du ställer din fråga till oss!

    Det finns förvaringsutrymme under bussen på linje 500. Säg till föraren när du ska resa så får du hjälp med väskorna.

    Ha en fin dag och trevliga resor!

    Med vänlig hälsning,

    Felicia Kundservice

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Kan jag ha med mig min rullator på Regionbussen?

    Hej! bor i Mullhyttan brukar åka buss 513 till Örebro eller Fjugesta. nu måste jag ha rollator med mig, har hört att det är svårt att komma på bussen med rollator

    Ulla-Lena Jansson

    Hej Ulla-Lena!

    Självklart hjälper bussföraren dig vid på- och avstigning vid behov. Om du ber bussföraren om hjälp så kan denne hjälpa dig in i bussen samt hjälpa dig med att lägga in rullatorn i bagageutrymmet alternativt ta den ombord.

    Vi önskar dig trevliga resor framöver!

    Med vänlig hälsning

    Ingrid Kundservice

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Visa fler

    Hållplats & Linje

  • Önskar fler bussar mellan Fellingsbro och Örebro

    Hej!

    Vi bor straxt utanför Fellingsbro, närmare bestämt Oppboga.
    Kollektivtrafiken mellan Fellingsbro och Örebro (bland annat) är tragiskt dåliga.
    Jag och förmodligen många fler önskar att kollektivtrafiken utökas främst mellan Fellingsbro och Örebro. Man betalar precis lika mycket som andra som har mycket bättre anslutningar.

    Finns det någonting ni kan göra för att förbättra kollektivtrafiken på vischan?
    Kanske kan införa en tågförbindelse till Fellingsbro?
    Främsta önskemålen om utökning gäller även kvällar och helger.

    Mirro

    Hej Mirro!

    Tack för att du kontaktar oss!

    Jag tar ditt önskemål vidare till trafikplanerna som kommer se över möjligheterna att utöka turerna mellan Fellingsbro och Örebro i framtiden.

    Hur många bussar som trafikerar och hur ofta turerna körs beror bland annat på hur många personer som reser med bussen. Önskemål är självklart alltid välkomna.

    Vi på Länstrafiken ansvar för busstrafiken i Örebro Län och har inte möjlighet att påverka tågförbindelser i länet.

    Jag hoppas du känner dig nöjd med svaren och jag önskar dig en härlig dag!

    Med vänlig hälsning.

    Sven

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Hur går man tillväga om man vill att en busskur ska byggas vid sin hållplats?

    Hur går man tillväga om man vill att en busskur ska byggas vid sin hållplats?!
    Både ur säkerhetssynpunkt och även för bekvämlighet så är detta mycket efterfrågat!
    Hållplatsen denna fråga gäller är: Korskrogen zon 205 riktning mot Örebro
    Mvh Daniel

    Daniel Fornell

    Hej Daniel!

    Vad kul att du hittat till vårat forum!

    Vi har ett visst antal busskurer att tillgå vilket medför att vi prioriterar och planerar busskurerna där det finns som störst behov. Vi kollar då även på resandeunderlaget, det vill säga hur många som reser från hållplatsen.

    Jag tar vidare ditt önskemål om en busskur vid hållplats Korskrogen till hållplatsansvarig så att denne får se över vilka möjligheter som finns vid hållplatsen.

    Jag önskar dig en fin dag!

    Med vänlig hälsning

    Ingrid Kundservice

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Vem ansvarar för städningen vid busshållplatserna?

    Vid busshållplatsen Hjortbergstorpsvägen på linje nummer 5 så finns det på ena sidan, där bussarna mot Hovsta stannar både busskur och soptunna. Men på den andra sidan där bussarna mot Adolfsberg stannar finns endast en skylt. Runt omkring hållplatsen är det fullt med skräp eftersom att det inte finns någon soptunna där och det blir bara mer och mer skräp eftersom att det inte heller finns någon som plockar upp det. Det är många som tar bussen från Adolfsberg ner till Hjortbergstorpsvägen för att köpa något att äta på den närliggande Coop-butiken. När de sedan ska åka tillbaka igen så finns det ingen stans att slänga det de har köpt innan de ska på bussen igen. Därför lämnar de flesta det bara på marken i närheten. Om det istället skulle finnas en soptunna vid hållplatsen så skulle det vara mycket renare och finare runt omkring eftersom att folk då inte skulle fortsätta skräpa ner. Om ni kunde åtgärda detta skulle det vara toppen!
    // I övrigt nöjd resenär

    Linnea

    Hej Linnea!

    Vad kul att du skriver till oss i forumet!

    Det är väghållaren, oftast kommunen eller Trafikverket, som äger allt under busskuren eller hållplatsstolpen. Det är därmed väghållaren som ansvarar för uppsättning och underhåll av soptunnor samt övrig städning. Jag rekommenderar dig att kontakta Örebro kommun så att de kan hjälpa dig att reda ut vad som gäller för hållplats Hjortsbergstorpsvägen. Du når Örebro kommun via telefon 019-21 10 00 eller mejl servicecenter@orebro.se.

    Jag önskar dig en fin fortsättning på veckan!

    Med vänlig hälsning

    Ingrid Kundservice

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Visa fler

    Tidtabell

  • Hur kör bussarna på Kristi Himmelsfärdsdag?

    Räknas Kristi Himmelsfärdsdag som söndag i tidtabellen?

    Yvonne

    Hej Yvonne!

    Ja det stämmer att bussarna körs som söndagstrafik på Kristi Himmelfärdsdag!

    Då Kristi Himmelsfärdsdag är en röd dag i almanackan så körs vår trafik som söndagstrafik på torsdag den 25 Maj 2017.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,

    Felicia Kundservice

    Tack!

    Yvonne

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Hur går trafiken under Valborgsmässoafton?

    Hej! Vi ska åka buss från Örebro till Arlanda. Vi bor i Karlskoga. Vi får skjuts till Örebro avresedagen men när vi kommer hem på Valborgsmässoafton tänkte vi ta bussen från Örebro till Kga. Vår fråga är, hur länge går bussen på natten till den 1/5  till Kga från Resecentrum? Måste vi baka biljetter i förväg?
     Med vänlig hälsning, Lisbeth

    Lisbeth Gustavsson

    Hej Lisbeth!
    Valborgsmässoafton trafikeras som en vanlig vardag. Första maj trafikeras som Söndagstrafik.

    Måndag den 30 April trafikerar sista bussen från Örebro resecentrum till Karlskoga klockan 23.40

    Ha en fin dag!


    Christina Kundservice

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Vad innebär en cirkatid i tidtabellen?

    Hej! Hur stor variation kan det vara på avgångstider på en hållplats där tiden står med kursiv stil? Linje 721 har flera gånger varit över 5 min sen, upp emot 20 min innan den lämnat stan...

    Jessica

    Hej Jessica!

    Vad roligt att du har hittat till vårt kundforum!

    Att en hållplats har en cirkatid innebär att bussen kan trafikera hållplatsen ca fem minuter innan samt fem minuter efter avgångstid utan att räknas som för tidig avgång eller försenad tur. Den här typen av hållplatstider är nödvändiga för att skapa en flexibilitet i körschemat då mycket kan hända i trafiken och för att minimera risken för större förseningar.

    Vid förseningar på över 20 minuter ersätter Länstrafiken sina kunder via Resegarantin, du kan läsa mer om detta på vår hemsida.

    Önskar dig en bra dag!

    Med vänlig hälsning

    Ingrid Kundservice

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Visa fler

    Beröm

  • Det finns riktiga guldkorn till chaufförer !

    Det är mycket lätt att ta förgivet att bussen alltid ska vara i tid , utan att ens ägna en tanke åt de omständigheter som kan råda ute i trafiken.

    Det ligger även nära till hands att ta till det där gnället som vi närkingar blivit kända för.

    -Men-
    Glöm inte bort de chaufförer som stannar, när dom ser att man som otränad rökare 50 meter bakom missade bussen och springer för att man inte hittade sin telefon på vägen ut.

    Eller de chaufförer som tålmodigt kör omkring på oss ibland högröstade alkohol-snygga passagerare utan att förlora humöret trots att dom missade de 7 senaste fredagsmysen med familjen för att köra oss .

    Det och många andra saker tycker jag att vi ska tacka dom för.

    Men sen att det är en miljon grader varmt på bussen på sommarhalvåret , att man ibland stått en halv livstid och väntat med fruset snor i näsan och blicken längs vägen mot horisonten är en annan sak , men det är väll smällar vi får ta! = Resan kosta ändå bara 16 kronor ! ha det bäst ! Mvh

    stevfe

    Härlig feedback!

    Vänlig hälsning,

    Hanna Larsson

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Supertrevlig busschaufför på linje 6 mot Hjärsta i Örebro :)

    Stort tack till den kvinnliga busschauffören som körde lugnt och harmoniskt på Linje 6 mot Hjärsta den 3:e April kl 23.14. Jag blev supernöjd med hennes bemötande och riktigt glad när man ser en sån bra och glad busschaufför som hon. Det piggade upp riktigt mycket :-)

    Joakim

    Hej Joakim,

    Vilken härlig respons, det gläder både föraren och Nobina att höra!

    Tack!

    Vänlig hälsning,

    Hanna Larsson

    Linje 6  från och till Hjärsta har alltid trevliga och vänliga chaufförer.

    Gunnar Norrman

    Hej Gunnar!

    Vad kul att du hittat hit och berättar om detta.

    Önskar dig en fin helg!

    Christina Kundservice

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Trevlig chaufför med bra bemötande

    Igår 20/11 åkte jag busslinje 7 till Lillån, vid 21.50. Klev på, på Järntorget. Chauffören hade ett gott bemötande och då jag haft en tuff dag, glädje det mig att bli bemött av en sådan trevlig Chaufför. Resan hem kändes trygg och jag önskar att fler var som den trevliga chauffören, då jag åker buss ofta.

    Greta

    Hej Greta!

    Vad härligt att du fick en trevlig resa hem! Jag ska framföra ditt beröm till berörd chaufför.

    Jag hoppas att du får fler härliga resor!

    Med vänlig hälsning

    Felicia Kundservice

    Hej Greta,

    Vilken härlig feedback du ger oss!

    Det kommer glädja föraren och gläder även Nobina som företag, tack!

    Vänlig hälsning,

    Hanna Larsson

    Text är obligatoriskt.
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.
  • Visa fler
    Beskrivning...
    Namn är obligatoriskt.
    E-postadress är obligatoriskt.
    Titel är obligatoriskt.
    Text är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.

    Kontaktuppgifter

    Kundservice - kontaktuppgifter och öppettider

    Vår Kundservice hjälper dig gärna med svar på dina frågor, smarta tips och andra ärenden. Det finns flera olika sätt för dig att komma i kontakt med vår Kundservice. Våra öppettider varierar något beroende på det kontaktsätt du väljer.

     

    Kundforum

    I vårt kundforum kan du hitta svar på de flesta frågor som rör vår trafik och verksamhet. Sök svar eller ställ din egen fråga. Du kan också få ärendehantering direkt i forumet. Vi finns tillgängliga för att hjälpa dig i forumet helgfri måndag - fredag 8.00–16.00 och vi hanterar ditt ärende så snart vi kan.

     

    Kundcenter

    Hos vårt Kundcenter på Resecentrum Örebro kan du köpa och ladda Resekort, enkelbiljetter och få hjälp med ditt ärende. Du är också välkommen med frågor, synpunkter och vi hjälper dig gärna hitta den bästa resan för just dig. Hit kan du med fördel vända dig för att få information och genomföra en reklamation.

     

    Öppettider:
    Måndag - fredag 07.00-20.00
    Lördag - söndag 10.00-17.00

     

    Kundservice

    Telefon: 0771-55 30 00

    Måndag - fredag 07.00-20.00
    Lördag - söndag 08.00-20.00

     

    Mejl: lt.orebro@lanstrafiken.se

     

    Mejl besvaras helgfri måndag - fredag mellan kl. 08.00-16.00. Vi hanterar ditt ärende så snart vi kan.

    Avvikande öppettider för Kundservice

    På helgdagar kan det hända att vår Kundservice har avvikande öppettider. Här hittar du en lista på helgdagar och öppettider för vår Kundservice och för vårt Kundcenter. Det kan bli ändring i öppettider tätt inpå en helgdag så kolla gärna en extra gång innan du besöker oss. 

     

    Kundservice öppettider helgdagar 2018
    Datum Helgdag Dag Öppettider Kundservice (telefon) Öppettider Kundcenter Öppettider kundservice via Facebook, Twitter och kundforum 
    1 jan Nyårsdagen Måndag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
    5 jan Trettondagsafton Fredag 07.00 - 20.00 07.00 - 20.00 08.00 - 16.00
    6 jan Trettondedag jul Lördag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
    29 mars Skärtorsdag Torsdag 07.00 - 20.00 07.00 - 20.00 08.00 - 16.00
    30 mars Långfredag Fredag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
    31 mars Påskafton Lördag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
    1 april Påskdagen Söndag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
    2 april Annandag påsk Måndag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
    30 april Valborgsmässoafton Måndag 07.00 - 20.00 07.00 - 20.00 08.00 - 16.00
    1 maj Första maj Tisdag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
    10 maj Kristi himmelsfärds dag Torsdag 08.00 - 20.00 10.00 - 17.00 Stängt
    19 maj Pingstafton Lördag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
    20 maj Pingstdagen Söndag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
    6 juni Sveriges nationaldag Onsdag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
    22 juni Midsommarafton Fredag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
    23 juni Midsommardagen Lördag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
    3 nov Alla helgons dag Lördag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
    24 dec Julafton Måndag 08.00 - 20.00 10.00 - 14.00 Stängt
    25 dec Juldagen Tisdag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
    26 dec Annandag jul Onsdag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
    31 dec Nyårsafton Måndag 08.00 - 20.00 10.00 – 17.00 Stängt
    Serviceresor - kontaktuppgifter och öppettider

    Vår Beställningscentral hanterar ärenden som rör Serviceresor. Till Serviceresor hör exempelvis färdtjänst och sjukresor. I visa frågor ska du också kontakta Kundservice. Vem du ska kontakta beror på ditt ärende. Är du osäker på vem du ska kontakta kan du ringa Beställningscentralen – Vi hjälper dig rätt!

     

    Ansöka om färdtjänst, riksfärdtjänst och frågor kring månadskort för färdtjänstresa

    Har du frågor kring följande kan du kontakta vår Kundservice på 0771 - 55 30 00:

    • Ansöka om färdtjänst
    • Ansöka om riksfärdtjänst
    • Färdtjänstresa med månadskort till dagvård, arbete eller studier

    När du ringer till vår Kundservice kan du genom ett knappval få tala med en färdtjänstutredare som kan svara på dina frågor. Du når våra färdtjänstutredare helgfri måndag - fredag mellan kl. 08.00-12.00.

     

    Beställningscentralen – Boka färdtjänst och sjukresa

    Vår Beställningscentral hanterar bokningar av färdtjänst, sjukresa, Flextrafik och anropsstyrd trafik. Du kan också ändra och avboka dina resor hos oss. Hit kan du också ringa om du glömt någonting under en färdtjänst- eller en sjukresa. Vi hjälper dig också med ärenden som rör förare och andra synpunkter på Serviceresor.

     

    Beställningscentralen nås på 0771-92 00 00. Vi har öppet kl. 06.30-21.30 vardag som helgdag. Tänk på att du vid planerade sjukresor måste ringa och boka din resa senast kl. 18.00 minst en helgfri måndag – fredag innan resdagen. Är du i behov av en akut sjukresa kan du kontakta oss dygnet runt.

     

    Anpassad skolskjuts

    Behöver du avboka din eller ditt barns resa med anpassad skolskjuts eller har du övriga frågor kring anpassad skolskjuts? Välkommen att kontakta oss på helgfri måndag - fredag på telefonnummer 019-17 50 17.

     

    Sjukreseenhet - frågor kring sjukresor

    Har du frågor som rör regelverket kring sjukresor så är du välkommen att kontakta vår sjukreseenhet för att tala direkt med en av våra sjukresehandläggare.

     

    Sjukreseenheten nås på 020 – 31 43 22 helgfri måndag – fredag mellan kl. 08.30-12.00.

    Trafikoperatörer för buss - kontaktuppgifter

    Vår busstrafik körs av olika trafikoperatörer som tillhandahåller både bussar och personal. Behöver du komma i kontakt med en trafikoperatör, men är osäker på vem du rest med? Ta kontakt med vår Kundservice. Vi hjälper dig att kolla upp vilken trafikoperatör du behöver kontakta. 

    Kontaktuppgifter till trafikoperatörer för buss i Örebro län
    Stationeringsort Trafikoperatör Telefonnummer
    Askersund Sandarna transporter 0583 - 100 59
    Frövi Buss i Väst AB 0581 – 300 11
    Hällefors Nobina AB 0587 – 42 35 01
    Karlskoga Buss i Väst AB 0586 – 361 80
    Kopparberg Buss i Väst AB 0580 – 100 23
    Kumla Weidermans Buss 019 – 58 73 50
    Lindesberg Buss i Väst AB 0581 – 100 97
    Laxå Sandarna transporter 0584 – 100 61
    Nora Nobina AB 0587 - 42 35 00
    Odensbacken Keolis AB 019 - 45 05 25
    Örebro Nobina AB 019 - 500 13 00
      Lindbergs Buss 019 - 31 50 50
    Trafikoperatörer för tåg - kontaktuppgifter

    Flera av våra biljetter gäller på tåg både inom länet och i vissa fall över länsgräns. Våra biljetters giltighet finns beskrivet på sidan om våra biljetter. Är du intresserad av att veta vilka av de olika tågoperatörernas biljetter som gäller på våra bussar så hittar du information om våra samarbeten via den här länken: Samarbeten inom länet och över länsgräns.

     

    Här har du en lista på tågoperatörer i länet. I den listan har vi också lagt in några andra bra länkar som kan underlätta för dig när du reser med tåg inom Örebro län:

     

    Förseningsersättning

    Villkor för förseningsersättning

    Om du blir försenad mer än 20 minuter eller om avgången ställs in och beror på oss, vår trafik eller brister i vår information som gör att du är sen till ditt resmål ersätter vi dig via vår förseningsersättning. Detta enligt lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter (2015:953). Denna förseningsersättning gäller för buss och tåg med den allmänna kollektivtrafiken. Har du blivit försenad när du rest med Serviceresor kan du ta kontakt med Beställningscentralen för mer information. Kontaktuppgifter till Beställningscentralen hittar du här.

     

    Skicka in krav om förseningsersättning

    Du skickar enklast in dina ersättningskrav direkt här på webben. Du kan också få en blankett skickat till dig från vår Kundservice eller hämta ut den hos vårt Kundcenter. Om du önskar kan du också ta kontakt med Kundservice för direkt hjälp med ersättningen.

     

    Vi ser gärna att du kontaktar oss snarast möjligt efter händelsen för att på bästa sätt kunna hantera ditt ärende. Senast 3 månader efter händelsedatum ser vi gärna att vi har din ansökan. 

     

    Taxi, egen bil eller annan transport

    Om du riskerar att komma mer än 20 minuter för sent till ditt resmål så kan du välja att resa med taxi eller egen bil. Du får också ersättning för skäliga kostnader för resa med annan transport. Tar du taxi så beställer du den själv. Taxikvittot i original kan du skicka till oss tillsammans med det formulär i foldern som kan hämtas hos eller skickas ut av vår Kundservice. Du kan också fylla i vårt formulär och skicka in taxikvittot i original separat.

     

    Resa med tåg

    Om du reser med våra biljetter på tåg, likställs vår förseningsersättning med motsvarande hos tågoperatören. Mer kring ersättning vid dessa resor hittar du på respektive tågoperatörs webbplats. 

     

    Storlek på och utbetalning av ersättningen vid försening

    Kollektivtrafikresenärers rättigheter finns i lag 2015:953. I paragraf 15 står skrivet att du har rätt till ersättning med 50 procent av biljettpriset om du riskerar att bli mer än 20 min sen. Du har också rätt till 75 procent om förseningen är mer än 40 min och hela biljettpriset om förseningen är mer än 60 min. 

     

    Vi ersätter dig däremot för hela resans enkelbiljettspriset direkt när du riskerar att bli mer än 20 min försening. Om du rest med en periodbiljett beräknar vi resans värde utifrån ett antagande om 36 resor per månad. Vårt lägsta ersättningsbelopp är 50kr, vilket innebär att du alltid får minst 50kr om den beräknade ersättningen är under 50 kr.

     

    Har du valt att ta en taxi så ersätter vi dig upp till högst 1110 kr. Har du valt att slutföra resan med egen bil ersätter vi dig enligt Skatteverkets norm för skattefri milersättning, dock högst 1110 kr.

     

    Förseningsersättning betalas ut i form av reskassa som du också kan användas vid delbetalning av en periodbiljett. Väljer du att få din ersättning utbetald som reskassa, lägger vi på 50 kr extra vid utbetalningen.

     

    Det är också möjligt att få ersättningen insatt på ditt konto. Detta väljer du när du ansöker om ersättningen. Är inget val ifyllt på din ansökan betalar vi ut ersättningen som reskassa.

     

    Förseningsersättning gäller inte

    Vi betalar inte ut ersättning för förseningar om förseningen orsakats av en planerad förändring i trafiken. Till planerade förändringar hör trafikförändringar som vi har informerat om på webben och berörda hållplatser minst fyra dagar innan påbörjad resa. 

     

    Vi betalar inte ut ersättning för förlorad inkomst eller andra förluster. Det kan röra sig om exempelvis brutna anslutningar vid resor utanför Movingo:s och TiB:s trafiksystem, evenemangsbiljetter eller charterresa. Vår förseningsersättning gäller inte heller vid användande av förmånskort såsom exempelvis Företagskort eller Skolkort.

     

    Överklaga ett beslut om förseningsersättning

    Önskar du överklaga ett beslut kring förseningsersättning ber vi dig göra detta skriftligt. Det går bra att mejla din överklaga till oss eller skicka den via post. Har du ingen möjlighet att skicka in detta skriftligen, ber vi dig ta kontakt med vår Kundservice för vidare hjälp.

    Förseningsersättning

    Personlig information

    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.

    Gäller resa med

    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.

    Jag planerade resa

    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.

    Jag reste

    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.

    Detta hände

    Fältet är obligatoriskt.

    Jag vill ha ersättning för

    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.

    Du måste skicka in taxikvittot i original till oss efter att du skickat in din ansökan. Kontaktuppgifter till Kundservice hittar du på sidan för Kundservice.

    Fältet är obligatoriskt.

    Jag vill ha ersättning till:

    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.
    Fältet är obligatoriskt.
    Du måste godkänna hantering av personuppgifter.

    Allmän information

    Vi kommer att hantera dina krav på förseningsersättning så snart vi kan. Svar får du via post och det skickas till den adress du anger i formuläret.

    Hittegods

    Kvarglömda saker ombord

    Om du glömmer kvar någonting på en av våra bussar ber vi dig kontakta våra trafikoperatörer direkt. Det går att ringa till våra trafikoperatörer helgfri måndag - fredag. Kontaktuppgifter till trafikoperatör hittar du här.

     

    Har du glömt kvar någonting på ett tåg ber vi dig kontakta det tågbolag som du rest med. Här finns kontaktuppgifter till de tågbolag som i huvudsak trafikerar inom Örebro län.

     

    Är du osäker på vilken trafikoperatör som körde bussen du reste med kan du kontakta vår Kundservice som hjälper dig med detta. Du kan också ta kontakt med vår Kundservice om du har glömt någonting av större värde kvällar eller helger. 

    Problem med Resekort

    Borttappat Resekort eller biljett

    Har du tappat bort ditt Resekort kan du få ett nytt likvärdigt. Det finns två sätt att få ut ett nytt Resekort och dessa är beroende på om du har registrerat ditt Resekort i vår webbshop eller inte. 

     

    Resekortet är registrerat i webbshopen

    Har du registrerat det borttappade Resekortet i vår webbshop så har du Borttappat-garanti. Det innebär att du kostnadsfritt får ett likvärdigt Resekort istället för det som tappats bort.

     

    Du måste själv spärra ditt Resekort i webbshopen. Detta kan du göra här. En spärr kan inte hävas när den väl är godkänd.

     

    När du har spärrat ditt Resekort kan du ta kontakt med vår Kundservice. Uppge kortnummer på det spärrade kortet och mejladress för ditt konto i webbshopen. Då tillverkas ett nytt likvärdigt Resekort till dig. 

     

    Du kan välja antingen hämta ut ditt nya Resekort hos vårt Kundcenter eller få det hemskickat via post. Perioden du har på en periodbiljett pausas inte när du spärrar kortet. Därför rekommenderar vi dig att snarast möjligt hämta ut ditt nya Resekort.

     

    Resekortet är inte registrerat i webbshopen

    Har du inte registrerat ditt borttappade Resekort i vår webbshop kan du få ett nytt likvärdigt mot uppvisande av ett kvitto eller kortnummer. Detta ordnar vi på vårt Kundcenter. Det kostar då 50kr i administrativ spärravgift och 30kr i kortavgift för det nya Resekortet.

     

    Borttappade biljetter eller färdbevis utöver Resekortet

    Vi ersätter inte förlorade enkelbiljetter. Har du tappat bort ditt Skolkort hittar du information här kring hur du ska göra för att få ett nytt.

     

    Har du en Årsbiljett via autogiro omfattas du av vår Borttappat-garanti. Ta kontakt med vår Kundservice så hjälper vi dig med en ny Årsbiljett.

     

    Om du tappat bort ett Företagskort kan du mejla till foretag@lanstrafiken.se eller ta kontakt med vår Kundservice.

     

    Upphittade Resekort

    Det händer att vi får in upphittade Resekort. Innan du spärrar ditt kort i webbshopen kan du ta kontakt med vår Kundservice för att se om någon lämnat in just ditt Resekort.

     

    Har du hittat ett Resekort? Då kan du lämna det till närmsta bussförare, hos ett försäljningsombud eller skicka in det till oss.

    Trasigt Resekort

    Om ditt Resekort har slutat fungera eller du upplever problem vid viseringen: Prata med bussföraren ombord på bussen. Du kan lämna ditt Resekort till denne. Du får då kostnadsfritt en ersättningsbiljett för ett nytt Resekort. All information från ditt gamla Resekort förs automatiskt över till ditt nya Resekort. Det sker inom några dagar och du kan resa precis som vanligt under tiden.

     

    Du kan också vända dig till ett av våra försäljningsombud för att få hjälp med en ersättningsbiljett om ditt Resekort krånglar eller genom att ta kontakt med vår Kundservice.

    Återköp av biljett

    Har du av någon anledning inte längre möjlighet att resa med våra bussar, kan du i vissa fall genomföra ett återköp av din biljett. Återköp genomförs hos vårt Kundcenter. För att kunna genomföra ett återköp behöver du lämna in det aktuella Resekortet och ha med dig kvitto. Vill du ha pengar insatt på ett konto behöver du också ha med dig kontakt- och kontouppgifter. Regler för återköp finns beslutade i våra resevillkor.  

     

    Återköp av oanvänd periodbiljett och reskassa

    Vi gör återköp på oanvända periodbiljetters fulla värde och oanvänd reskassa om återköpet sker inom 7 dagar från köptillfället. I dessa fall gör vi återköp till ditt bankkonto eller till reskassa hos vårt Kundcenter.

     

    Återköp av aktiverad periodbiljett

    Har du aktiverat din periodbiljett och vill göra återköp inom 7 dagar så är det möjligt. Då gör vi återköp på återstående belopp av periodbiljetten till reskassa. Återstående belopp räknas ut genom att dra av priset för en enkelbiljett per resa du gjort med periodbiljetten. Det gäller också om fler än 7 dagar har passerat sedan köptillfället, oavsett om perioden är aktiverad eller inte.

     

    Återköp av enkelbiljetter

    Vi gör inga återköp på enkelbiljetter eller biljetter som anses likvärdiga dessa. Har du inte kunnat genomföra din resa eller blivit försenad kan du istället få ersättning via vår förseningsersättning. Här hittar du mer information om förseningsersättning.

     

    Återköp av kortavgift

    Har du ett helt oanvänt Resekort gör vi återköp på kortavgiften om 30 kr. För att ett Resekort ska räknas som oanvänd ska ingen tidigare resa vara registrerad på Resekortet, perioden vara oaktiverad och/eller reskassan orörd. Om ett Resekort är använt återköps inte kortavgiften.

     

    Återköp vid minskat utbud

    Det kan förekomma att vi vid tidtabellsskifte gör förändringar i vårt linje- och turutbud. Om en sådan förändring påverkar dig så att du inte längre har någon möjlighet att nyttja kollektivtrafiken, genomför vi ett återköp enligt samma princip som om du aktiverat din periodbiljett, se ovan. Du kan då välja att få återstående belopp utbetalat till ditt bankkonto eller som reskassa. Om du får minskade möjligheter att resa, men fortfarande har tillgång till kollektivtrafik, återköper vi periodbiljetter till reskassa, enligt principen för en aktiverad periodbiljett. Reskassa återköps inte om det fortfarande finns tillgång till kollektivtrafik.

    Rabattkort

    Har du kvar ett rabattkort från det gamla biljettsystemet kan du ta kontakt med vår Kundservice. De hjälper dig ta reda på hur mycket du har kvar på kortet. Sen kan du få beloppet överfört till ett nytt Resekort. Det gör du antingen genom att skicka in ditt rabattkort till oss eller genom att besöka vårt Kundcenter. 

    Biljettkontroll

    Biljettkontroll och tilläggsavgift

    Vi utför regelbundna biljettkontroller på våra bussar. Biljettkontrollerna genomförs för att förebygga användandet av fel biljetter. Vi vill också få fler att betala för sin bussresa.

     

    Färdbevis kontrolleras av bussföraren. Vi har också biljettkontrollanter som utför särskilda biljettkontroller. Länstrafiken har anlitat företaget Nokas Security AB att utföra kontrollerna.

     

    Biljettkontrollantens uppgift är att kontrollera om en resenär har ett giltigt färdbevis. Det är ditt ansvar som resenär att se till att ha ett giltigt färdbevis under hela resan. Du måste också kunna visa upp det för en biljettkontrollant. Reser du exempelvis med en enkelbiljett i mobilen, se till så att du har batteri i mobilen under hela resan.

     

    Om du inte har ett giltigt färdbevis vid en biljettkontroll kan biljettkontrollanten skriva en tilläggsavgift, enligt lag (1977:67). Utöver tilläggsavgiften tillkommer också en expeditionsavgift och priset för en enkelbiljett på den aktuella sträckan.

     

    Tilläggsavgiften är på 1000kr.

     

    Betala en tilläggsavgift

    Har du fått en tilläggsavgift ska du betala den inom 10 dagar. Betalar gör du via det inbetalningskort som du fått i samband med biljettkontroll. Om betalningen inte kommit till oss inom 10 dagar tillkommer en påminnelseavgift. Betalas inte tilläggsavgiften efter påminnelsen lämnas ärendet över till ett inkassoföretag.

     

    Biljettkontroll ombord på tåg

    Biljettkontroller ombord på tåg hanteras av ombordpersonal på tågen, även om du reser med våra biljetter. Har du frågor kring biljettkontroller ombord på tåg eller överklagan av tilläggsavgiften kan du kontakta det tågbolag du reste med. Du hittar kontaktuppgifter till tågoperatörerna här.

    Bestridande av tilläggsavgift

    Du kan bestrida en tilläggsavgift via formuläret "Bestrid en tilläggsavgift" eller genom att skicka ett brev till oss. Du måste skicka in ditt bestridande så vi har det senast 10 dagar från biljettkontrolltillfället. 

     

    För att kunna hantera ärendet behöver vi namn, personnummer, ärendenummer och anledning till bestridandet. 

    Bestrid en tilläggsavgift

    Vill du bestrida en tilläggsavgift görs det enklast via formuläret. Du måste skicka in ditt bestridande så vi har det senast 10 dagar från biljettkontrolltillfället. Fyll i uppgifterna i formuläret och lämna ett meddelande kring varför du vill bestrida tilläggsavgiften. Genom att skicka in din bestridan via webben godkänner du vår hantering av dina personuppgifter. Här kan du läsa om hur vi behandlar dina personuppgifter.


    Om din bestridan avser en person som saknar fullständigt svenskt personnummer gör följande:

     

    • Skriv de sex första siffrorna i raden för personnummer följt av fyra nollor 0000.
    • Skriv de sista fyra bokstäverna/siffrorna i fältet för motivering. 

    Annonsering

    Annonsering på buss och hållplats

    Vi erbjuder möjligheten att annonsera på flera av våra bussar. Är du intresserad att annonsera på bussarna kan du ta kontakt med Lars Edvardsson för bokning och prisuppgifter. Det gäller också om du vill att dina flaggor ska pryda stadsbussarna i Örebro.

     

    Kontaktuppgifter

    Mejl: lars.edvardsson@xponera.se 

    Tel: 019-32 33 01, 070-522 33 01

    Webb: Exponera

     

    Önskar du annonsera i/vid hållplatskurer ska du vända sig till Clear Channel. Deras kontaktuppgifter hittar du via deras webb: ClearChannel

    Resevillkor

    Länstrafikens Allmänna Resevillkor

    1. Resevillkorens ändamål och tillämpning

    1.1 Dessa bestämmelser gäller vid alla buss- och tågresor inom Örebro län och för resor över länsgräns som sker med färdbevis som utfärdats och godkänts av Region Örebro län (Länstrafiken). Resevillkoren reglerar de frågor som kan uppstå mellan Länstrafiken och dess kunder i samband med resor i Länstrafikens regi. Med ”Länstrafiken” menas Region Örebro län och de företag som Region Örebro län har gett i uppdrag att utföra trafiktjänster.


    1.2 Genom användande av Länstrafikens biljetter eller annat av Länstrafiken utfärdat eller godkänt färdbevis uppkommer ett bindande avtal om resa i enlighet med dessa resevillkor.


    2. Linjesträckning och tidtabeller

    2.1 Länstrafiken fastställer linjesträckningar, tidtabeller och priser. Länstrafiken har rätt att förändra dessa, se punkt 2.2. Ändringar meddelas primärt i Länstrafikens egna kanaler, med fokus på Länstrafikens webbplats (www.lanstrafiken.se).

     

    2.2 Länstrafiken har rätt att ändra linjesträckning och tidtabeller vid annonserade tidtabellsskiften samt tillfälligtvis utifrån orsaker som Länstrafiken inte kan råda över som exempelvis då vägar, gator eller hållplatser är avstängda av väghållaren.

     

    2.3 I fastslagen tidtabell kan angivna enskilda turer eller linjer ställas in på grund av omständigheter som ligger utanför Länstrafikens kontroll. Ersättning betalas ut i enlighet med 9. Förseningsersättning. 


    3. Färdbevis

    Köp av biljett och Resekort

    3.1 Färdbevis kan köpas ombord på bussen, hos Länstrafikens Kundcenter, försäljningsombud, via app, biljettmaskin på perrong eller via webbshop (www.lanstrafiken.se).


    3.2 All försäljning ombord på bussar är kontantfri, vissa undantag kan förekomma.


    Giltigt färdbevis

    3.3 Resenär reser mot avgift enligt gällande pris.


    3.4 Resenär ska på eget ansvar se till att ha giltigt färdbevis innan resenären går på bussen eller tåget, och ska när som helst kunna visa upp giltigt färdbevis.


    3.5 Vid resa med färdbevis på tåg ska resenären vid varje resa visera kortet i biljettmaskin på perrongen.


    3.6 Resenär är skyldig att tillfälligt överlämna sitt färdbevis till förare, ombordpersonal eller biljettkontrollant, om denne bedömer det nödvändigt för att kunna utföra kontrollen. Finns färdbeviset i mobiltelefon så är resenär skyldig att tillfälligt överlämna mobiltelefonen till förare, ombordpersonal eller biljettkontrollant, om denne bedömer det nödvändigt för att kunna utföra kontrollen.


    3.7 Ett giltigt färdbevis är en bekräftelse på avtal mellan Länstrafiken och resenären, där dessa resevillkor ingår.

    Prisgrupper

    3.8 Barn 0 – 6 år reser kostnadsfritt tillsammans med betalande resenär. Högst två kostnadsfria barn per betalande resenär. Från och med tredje barnet samt barn utan sällskap av betalande ska betala avgift för skolungdom. Barn som är under 7 år bör av säkerhetsskäl inte resa utan sällskap.
    Resenär 7 – 19 år ska betala avgift för skolungdom.
    Från och med 20 år betalas avgift för vuxen.


    3.9 Vid tveksamhet om ålder ska legitimation kunna visas upp annars uttas avgift enligt närmast högre prisgrupp.

    Giltighet

    3.10 Giltighetstiden för färdbevis varierar beroende på resans längd samt inom vilket geografiskt område resan sker.


    3.11 Färdbeviset gäller för resa inom färdbevisets angivna zoner, områden och giltighetstid.


    4. Återköp

    4.1 Resenären ansvarar själv för förlorat färdbevis. Resekort som skadats på grund av tekniskt fel återskapas utan kostnad.


    4.2 Enkelbiljetter (samtliga typer) återlöses inte.


    4.3 Resenären har en veckas återköp på oanvända färdbevis, men det gäller inte enkelbiljetter, och då återbetalas färdbevisets fulla värde.


    4.4 Oanvända färdbevis som är äldre än en vecka och använda färdbevis, med eller utan kvitto, återköps endast mot värdebevis eller reskassa. Om resenären vill ha kontanter för en påbörjad periodbiljett krävs skriftligt intyg på till exempel arbetslöshet, sjukskrivning, flytt eller liknande.


    4.5 Värdebevis eller reskassa går att använda som betalning eller delbetalning vid köp av Länstrafikens färdbevis. De kan lösas in hos Länstrafikens Kundcenter samt hos Länstrafikens försäljningsombud. Värdebevis kan aldrig bytas mot kontanter. Värdebevisen gäller ett år från utskriftsdatum om inget annat anges.


    4.6 Återköp sker endast hos Länstrafikens Kundcenter.


    4.7 För färdbevis inhandlande via internet eller autogiro gäller särskilda villkor.

     

    5. Färdbeviskontroll och tilläggsavgift

    5.1 Vid kontroll skall resenär visa upp giltigt färdbevis.


    5.2 Missbruk av färdbevis är straffbart enligt lag och kan leda till indragning eller omhändertagande av färdbevis.


    5.3 Den som inte kan visa ett giltigt färdbevis vid kontroll skall, enligt lag (SFS 1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik, betala en tilläggsavgift.


    6. Allmänna föreskrifter för resan

    Stiga på och av

    6.1 Resenär reser alltid i mån av plats. Observera att detta också gäller resenärer som reser med exempelvis barnvagn, rollator, rullstol eller djur där det av utrymmesskäl finns särskilda begränsningar.


    6.2 Buss i linjetrafik stannar bara när resenären som står på en hållplats tydligt visar att han/hon vill resa med, eller när resenärer som är ombord, i god tid trycker på knappen ”STOP”, för att visa att resenären vill stiga av.


    6.3 En buss som kommit i rullning eller som lämnat sitt hållplatsläge får inte, av säkerhetsskäl, släppa på eller av resenär.


    6.4 Då flera bussar stannar samtidigt vid en busshållplats, stannar inte buss nr två igen.

    Bagage

    6.5 Bagage som du på egen hand kan bära får du ta med dig utan avgift. Ditt bagage får inte hindra andra resenärer, ta upp sittplatser, blockera utrymningsvägar, skymma sikten för föraren, hindra föraren eller på annat sätt påverka säkerheten ombord.


    6.6 Du får inte ta med dig bagage som kan vara störande eller obehagligt för andra.


    6.7 Bagaget får inte heller vara brandfarligt, explosivt eller på annat sätt farligt.

    Cykel

    6.8 På regionbuss får konventionell tvåhjulig cykel medföras utan avgift och i mån av plats. Cykel skall placeras enligt förarens anvisningar och resenären ska på egen hand hänga och fästa sin cykel samt ta ner den.


    6.9 Resenären kan inte få bekräftat i förväg att det kommer finnas plats för sin cykel. Det finns ingen garanti för att resenären kommer få ta med sin cykel.


    6.10 Resenären tar med sin cykel på egen risk.

    Barnvagn och rollatorer

    6.11 I mån av plats får barnvagn och rollatorer tas med utan avgift och får endast stå på anvisad plats. Barnvagnar samsas med rollatorer och rullstolar om samma utrymme och fylls på tills det är fullt utan att någon kategori har företräde före den andra. Barnvagn och rollatorer får inte placeras så att resenär hindras eller att utrymningsväg blockeras.


    6.12 Resenär med barnvagn eller rollator ansvarar för barnvagnen eller rollatorn och dess säkerhet. Barnvagnen och rollator ska låsas med broms under resan. När fastsättningsanordning för barnvagn och rollator finns, ska resenär använda den. För ditt barns säkerhet får inte barnet lämnas i barnvagnen under resan.


    6.13 Resenär med barnvagn eller rollator betalar ordinarie avgift.

    Hund, katt och mindre husdjur

    6.15 Hund, katt och annat mindre husdjur får tas med kostnadsfritt och utan att skapa besvär för medresenärer.


    6.16 Djuren skall vara kopplade eller i bur.


    6.17 Resenär med djur ansvarar för djuret och riskerar att bli avvisad om djuret är störande för medresenär eller personal.


    6.18 Pälsdjur ska placeras i anvisat utrymme.

    Säkerhetsbälte


    6.19 Om det finns säkerhetsbälte på din plats är du, enligt lag, skyldig att använda det.

    Ordningsföreskrifter

    6.20 Resenär är skyldig att följa bestämmelserna i Ordningslagen (SFS 1993:1617) och våra regler enligt punkt 6.21 samt uppmaningar från förare och annan ombordpersonal.


    6.21 Förutom ordningslagen är det inte tillåtet att röka, åka inlines, rullskridskor eller skateboard samt placera fötter på säten eller annan inredning. Resenär får endast äta på bussen om denne inte skräpar eller kladdar ner eller är till besvär för medresenärer.


    6.22 Den som inte rättar sig efter detta riskerar att bli avvisad och därmed förlora rätten till transport och återbetalning av betald avgift för transporten.

    Ansvar för bagage, djur m.m.

    6.23 Resenären ska själv ha uppsikt över medfört bagage, barnvagn, rullstol, rollator, husdjur eller annat resgods.


    6.24 Resenären ansvarar för det bagage som man tagit med på bussen. Resenären ansvarar också för eventuella skador som medfört bagage kan orsaka på buss, personal, medresenärer eller deras egendom.


    6.25 För den händelse Länstrafiken skulle bli ersättningsskyldig mot annan resenär eller tredje person för skada, som orsakats av medfört resgods enligt 6.23, så är den resenär som medfört resgodset betalningsskyldig.

    Hittegods

    6.26 Upphittat gods som tas om hand av resenär ska överlämnas, utan krav på ersättning, till personal i fordonet.


    6.27 Har resenären själv glömt något i ett fordon kan denne kontakta Länstrafikens Kundservice på 0771-55 30 00 eller annan kontaktväg som presenteras på www.lanstrafiken.se. Länstrafikens Kundservice hjälper resenären att få kontakt med rätt hittegodsavdelning.


    6.28 Allt hittegods sparas i 3 månader.


    7. Särskild service till funktionshindrade

    7.1 Resenär med funktionshinder kan vid behov få hjälp vid på- och avstigning samt med betalning av resan av ombordpersonal.


    7.2 Rullstol, rollator och annat likvärdigt tekniskt hjälpmedel, får tas med utan avgift, i mån av plats. Vi tar emot rullstolar med följande maxmått: Totallängd: 1 200 mm, Totalbredd (mätt på bredaste ställe): 700 mm, Vikt: 300 kg (stol + resenär) enligt Svensk Kollektivtrafiks rekommendationer.


    7.3 Under resan får resenären åka sittande i rullstol. Rullstolen skall placeras på anvisad plats och låses med broms. På buss med särskilt ryggstöd ska rullstolen vara vänd med ryggen mot färdriktningen. När fastsättningsanordning för rullstol, rollator eller andra tekniska hjälpmedel finns, ska dessa användas.


    8. Information vid trafikstörningar

    8.1 Vid större akuta trafikstörningar lämnar Länstrafiken information till trafikredaktionen på P4 Radio Örebro. Trafikinformationen sänds i regel måndag – fredag kl. 06.00 – 18.00 i anslutning till nyhetssändningar.


    8.2 Information om planerade förändringar i trafiken som inte framgår av tidtabellen lämnas på vår webb, www.lanstrafiken.se samt även med anslag i väderskydden samt där vi har elektroniska skyltar. Senast 4 dagar före den planerade förändringen meddelas detta i första hand via www.lanstrafiken.se och i Länstrafikens app. Vid utebliven eller försenad information kring en planerad förändring i trafiken som resulterat i försening om mer än 20 min vid resa, ersätts resenär via 9. Förseningsersättning. 


    9. Förseningsersättning

    9.1 Om förseningar i busstrafiken eller brister i vår information gör att resenär riskerar att komma mer än 20 minuter för sent ersätts denne genom vår förseningsersättning. Rätten till förseningsersättning regleras av lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter. (2015:953). En broschyr med blankett finns som kan hämtas hos försäljningsombud, hos Kundcenter eller laddas ner från vår webb, www.lanstrafiken.se. Det är även möjligt att ta kontakt med Kundservice direkt via av resenären önskat kontaktsätt för hjälp med ersättningen.

     

    9.2 Kontakt med Kundservice angående förseningsersättning bör tas snarast möjligt och inom 3 månader från händelsedatum.

     

    9.3 Detaljerad information kring förseningsersättningen finns på www.lanstrafiken.se.

     


    10. Person- och sakskada

    10.1 Ansvaret för personskada och viss sakskada som uppstår i busstrafik finns reglerat i Trafikskadelagen.


    11. Reklamation

    11.1 Har du krav eller reklamationer utifrån förseningsersättningen eller någon annan del av Länstrafikens allmänna resevillkor kan du ta kontakt med Länstrafikens Kundservice. Kontaktuppgifter finns på www.lanstrafiken.se. Vi vill ha ditt krav eller din reklamation snarast möjligt, dock senast 3 månader efter händelsen. 

    Hantering av personuppgifter

    Du behöver registrera dina personuppgifter hos oss för att använda vissa av de tjänster vi har att erbjuda dig. Det rör framförallt för den allmänna kollektivtrafiken. Det kan röra sig om exempelvis köp i appen, köp i webbshopen eller vid prenumeration av vårt nyhetsbrev. Du väljer själv om du godtar vår policy för hantering av personuppgifter och på så vis kan använda tjänsten.

     

    Generellt gäller följande hantering av personuppgifter:

     

    • Länstrafiken Örebro behandlar alla personuppgifter i enlighet med Personuppgiftslagen (PUL).
    • Genom att registrera dina uppgifter hos Länstrafiken Örebro samtycker du till att Länstrafiken Örebro sparar dina uppgifter i Länstrafiken Örebros kunddatabas.
    • Länstrafiken Örebro kan komma att samköra kunddatabasen mot andra register inom Länstrafiken Örebro, samt mot folkbokföringsregistret för adressuppdatering.
    • Länstrafiken Örebro kommer att använda uppgifterna för att förbättra vår service och våra tjänster.
    • Uppgifterna kan komma att användas av Länstrafiken Örebro och väl valda samarbetspartners för marknadsföring och statistik.
    • Vi lämnar inte ut eller säljer personuppgifter till annan part.
    • Vi kommer även använda dina uppgifter för att kunna skicka ut relevant information.
    • Du har rätt att få information om, radera eller rätta de uppgifter som finns registrerade om dig. Ta kontakt med vår Kundservice för mer information.

     

    Det kan förekomma viss anpassning i hanteringen av dina personuppgifter beroende på tjänsten du önskar använda. Fullständig information kring hur vi hanterar dina personuppgifter beskriver vi då i anslutning till respektive tjänst.

    Hantering av personuppgifter vid Serviceresa

    När du gör en ansökan om färdtjänsttillstånd så administreras och handläggs din ansökan av färdtjänstutredare på Region Örebro län. 

     

    Uppgifter om dig som sökande inhämtas i första hand från den informationen du angivit i din färdtjänstansökan. Om det behövs kompletterande information om din ansökan så kommer en färdtjänstutredare kontakta dig. Vi hämtar inte in personuppgifter från andra utan att du som sökt har gett ditt muntliga eller skriftliga samtycke.

     

    Uppgifter, som du och andra lämnar med ditt godkännande, kommer att lagras i ett personregister. Uppgifterna skyddas enligt bestämmelser i offentlighets- och sekretesslagen. (Lag 2009:400).