Till innehåll på sidan
Du måste skriva minst ett tecken i fältet för att kunna söka.

Appen hittar du i din appbutik och är kostnadsfri att ladda ner. Appen finns också som webbversion. 

Ladda ner appen:

I appen kan du exempelvis:

  • Boka, ändra och avboka dina färdtjänstresor själv dygnet runt.
  • Avboka sjuk-, arbets- och skolresor
  • Utse ombud som hjälper dig med dina resor
  • Se fordon på karta och när de beräknas komma fram till dig 
Praktiska detaljer kring Serviceresan
  • Skapa ett konto

    Du kan skapa ett konto på två olika sätt:

    • Logga in med BankID så skapas ett konto automatiskt
    • Välj "Skapa konto" via webbversionen eller i appen. Så skapar du ett konto och väljer ett lösenord.

    Möjligheten att använda appen eller webbversionen är  öppen för de som har tillstånd att åka särskild kollektivtrafik i Örebro län. Det innebär att du måste ha ett personnummer för att använda vår app eller webbversion. 

    Skapa konto med BankID

    Om du skapar konto med BankID kan du använda tjänsten direkt. 

    Vi rekommenderar inte dig med skyddad identitet att skapa konto i vår app med BankID. Istället rekommenderar vi dig att hantera dina resor via vår Beställningscentral. 

    Kontaktuppgifter och öppettider till vår Beställningscentral

    Skapa konto med lösenord

    Du behöver fylla i ditt personnummer med 12 siffror för att kunna skapa ett konto. När du skapar ett konto med lösenord får du dina inloggningsuppgifter med posten. Du får inloggningsuppgifterna efter ca 2-3 arbetsdagar. 

    Vi skickar uppgifterna via post på grund av att vi inte får lämna ut uppgifterna per telefon eller e-post. 

    Skapa konto för att hantera resor åt andra

    Du som jobbar i en verksamhet med människor som åker med oss, kan skapa ett funktionskonto.

    Du som ska agera ombud kan skapa ett konto för att boka resor åt någon annan. 

  • Funktionskonto - Hantera andras resor

    Du som jobbar i en verksamhet med människor som åker med oss, kan skapa ett funktionskonto. Du kan till exempel arbeta på en skola, ett boende eller en daglig verksamhet.

    Kontakta info.serviceresor@lanstrafiken.se så hjälper vi dig att skapa ett konto. Vi kommer att skicka de blanketter som krävs för godkännande att koppla de resenärer som åker med oss till kontot.

    Du, eller annan på verksamheten, kan använda kontot för att hantera resor åt de resenärer som finns godkända i appen. Ni kan:

    • Boka färdtjänstresor
    • Se planerad restid och bilen på kartan
    • Avboka alla typer av resor, förutom riksfärdtjänst och dagvårdsresor
    • Se resenärens månadskostnad
    • Se när resenärens tillstånd startar eller löper ut
  • Utse och agera ombud

    Du som resenär kan utse ombud som hanterar dina resor åt dig. Först behöver du själv ha ett konto. När du väl skapat ett konto kan du utse ombud:

    1. Gå in under rubriken "Min sida".

    2. Klicka vidare till underrubriken "Mina ombud".

    3. Skriv in ditt ombuds personnummer. Är det en verksamhet behöver du fylla i användarnamnet på verksamheten.

    Bli ombud och hantera resor åt annan

    Du som ombud behöver skapa ett eget konto i appen. För att bli ombud behöver du sen göra följande:

    • Logga in i appen eller via webbversionen
    • Klicka på "Min sida"
    • Klicka på "Mina resenärer"
    • Godkänn att bli ombud för de resenärer som lagt till dig

    Du kan göra samma saker som den personen du är ombud för kan göra via appen. 

  • Ombud för barn

    Du som vårdnadshavare kan ansöka om att bli ombud för dina barn via appen. För att kunna bli ombud för ditt barn behöver du ha ett konto i appen. Du kan skapa ett konto genom att logga in i appen med bankID.

    När du väl skapat ett konto så kan du ansöka om att få bli ombud:

    • Gå in under rubriken "Min sida".
    • Klicka dig vidare till underrubriken "Hantera mina resenärer".
    • Skriv in ditt barns personnummer och välj "lägg till resenär".

    Det skapas nu ett konto till ditt barn och ett kontobrev skickas hem till barnets folkbokföringsadress. Du eller ditt barn, behöver då logga in med inloggningsuppgifter i brevet och godkänna dig som ombud.

    Har ditt barn redan ett konto eller inte minns lösenordet, så kan ni välja "glömt lösen" i appen så skickas ett nytt lösenord hem till folkbokföringsadressen.

    Om du får problem när du ska ansöka om att bli ombud för till ditt barn kan du ringa 019-17 50 45 (mån-fre, kl. 8.00-16.00). 

  • Boka och avboka resor

    Du kan boka färdtjänstresor via appen eller webbversionen. Däremot kan du inte boka följande resor:

    • Riksfärdtjänst
    • Sjukresor
    • Skolresor
    • Daglig verksamhetsresor
    • Arbetsresor
    • Flextrafik
    • Närtrafik
    • Dagvårdsresor
    • Omsorgsresor

    Du kan se alla dina bokade resor i appen, även om du inte har bokat resan i appen.

    Planeringssystemet bakom appen planerar in den bästa resan ur ett samhällsperspektiv. Systemet använder den fordonsresurs som är bäst lämpad och ger dig en tid så att samordningsmöjligheterna är så bra som möjligt. Därför får du inte välja mellan olika resealternativ. Du får istället det bästa möjliga alternativet direkt vid bokningen.

    Boka en resa dygnet runt 14 dagar fram i tiden

    Vår app och webbversion är nästan alltid öppna för bokning. Du kan boka dina resor:

    • 14 dagar fram i tiden
    • senast en timme innan du vill åka

    Vissa dagar, som till exempel julafton, måste du ringa Beställningscentralen för att boka din resa.

    Kontaktuppgifter och öppettider för Beställningscentralen

    Avboka en resa

    Du kan avboka flera av dina resor i appen:

    • Färdtjänstresor
    • Sjukresor
    • Skolresor
    • Arbetsresor

    Du kan inte avboka en resa om:

    • Resan är för nära tiden för avresa.
    • Om resan är samplanerad, till exempel två syskon som reser tillsammans.

    Ta kontakt med vår Beställningscentral om du behöver avboka en resa och det inte är möjligt i appen. 

  • Problem vid bokning av resa

    Dubbelkolla gärna vissa vanligt förekommande fel vid bokning innan du kontaktar oss:

    • Att du valt rätt sorts resa. Alla resor går inte att boka via appen
    • Att det datum du valt att resa inte är längre fram än 14 dagar
    • Att du inte angett en tid som är närmre än 1 timme
    • Att du valt att resa utom kommunen, när du önskar resa utom kommunen.

    Om du fortfarande har problem med bokningen kan du kontakta vår Beställningscentral så hjälper vi dig. 

  • Karta – se när vi är på väg

    När du bokat en resa får du en bokningsöversikt. I den översikten kan du se adresserna du har bokat mellan på en karta.

    10 minuter innan du blir upphämtad kan du också se var fordonet befinner sig. Du kan också se var fordonet är upp till en timme efter startad resa.

  • Se ditt tillstånd för resor och kostnader

    Under "Mina sidor" kan du hitta information om:

    • Dina tillstånd och när tillståndet går ut
    • Din resestatistik
    • Din månadskostnad för innestående månad. 
      • Uppdateras dagligen
      • Innehåller alla typer av resor

    För er som reser till daglig verksamhet och fritids i Örebro kommun så blir månadskostnaden i appen och webbversionen missvisande. Detta på grund av att ni som reser för mer än 570:- i egenavgift till er verksamhet, har ett månadskort som regleras efter månadens slut och inte löpande under månaden. 

Tillgänglig app

Vi har publicerat en tillgänglighetsredogörelse kring vår app Serviceresan och vår webbversion av appen. Om du upptäcker brister i vår tillgänglighet ber vi dig att kontakta oss via formuläret längst ner på denna sida. 

Tillgänglighetsredogörelse för appen Serviceresan