Redan nu finns det en elbuss i rullning i Örebro. Bussen kör omväxlande på linje 3 och 4. Under 2025 kommer fler elbussar att börja köra som stadsbussar i Örebro. När alla är levererade kommer det finnas 23 elbussar som kör Citylinjen, vilket är linje 1 och 2.
Elbussarna drivs av laddningsbara batterier. Batterierna är placerade under golvet, i stället för på taket, vilket gör att bussen går tyst och mjukt. Bussen är också utrustad med flera bekvämlighets- och säkerhetsdetaljer, som till exempel kameror i stället för speglar och en bredare mittgång.
Utseende på elbussarna
Elbussarna kommer att ha två olika utseenden. Det finns ett utseende för de bussar som kör som Citylinjen och ett annat för dem som kör som en vanlig stadsbuss.
Den elbuss som redan är i trafik har en grön linje som löper från fronten och vidare bak på bussen. Invändigt är bussen ljus med grå handtag och stänger, har en bredare mittgång och är inredd med lila säten. Det är detta utseende som elbussarna på Citylinjen kommer att ha framöver.
Elbussarna som kommer att köra som vanliga stadsbussar kommer att ha en blå våg på utsidan. De kommer att ha en liknande inredning som liknar den som de nuvarande stadsbussarna har.
Fakta om elbussarna
- Mindre buller och tystare stadsmiljö
- Byggd i ett kompositmaterial som ger bussen en låg vikt och därmed högre energieffektivitet
- Inga utsläpp av bränsle – drivs av 100% el
- Har en beräknad räckvidd på minst 25 mil
- Bussen är 18 meter lång och har 37 sittplatser.
- Laddas nattetid på depån i Bettorp, Örebro
Så fungerar det ombord på en elbuss
Elbussen fungerar precis som de övriga stadsbussarna i Örebro eller Citylinjen när det gäller resevillkoren: