Du kan boka en Gruppresa om du är personal på någon av följande skolverksamheter inom Örebro län:
- Grundskolor (sexårsverksamheten och årskurs 1‐9)
- Fritidshem
- Förskolor
- Familjedaghem
Du kan boka en Gruppresa på ordinarie avgångar för både region- och stadsbussar och ibland också med tåg. Du kan resa med Gruppresor mellan klockan 08:30 och 14:30 helgfri måndag - fredag. Under sommarlovet gäller utökad tid till klockan 18.00. Om ni reser utanför detta tidsintervall behöver ni göra det som en vanlig resa utan förbokning.
Det finns avgångstider inom tidsintervallen för Gruppresa som inte är bokningsbara. De avgångstiderna har ett högt antal resenärer också utan en Gruppresebokning och behövs för ordinarie resande.
Boka din resa
Bokning måste ske senast 2 arbetsdagar innan den dag ni vill resa och det finns ett max antal bokningsbara platser. Det går att boka in max 35 resenärer via Gruppresa och vissa avgångar är det färre bokningsbara platser på.
Du kan boka en resa med buss direkt här på webbplatsen. Sök fram önskad resa och klicka på boka. Du behöver ha inloggningsuppgifter för att kunna genomföra bokningen.
Du kan boka en Gruppresa på vissa tågsträckor och i tabellen nedan framgår vilka sträckor du kan boka. De är markerade med ett JA. För att genomföra en bokning behöver du ta kontakt med vår Kundservice.
Ort |
Degerfors |
Laxå |
Hallsberg |
Kumla |
Örebro |
---|---|---|---|---|---|
Degerfors | JA | JA | JA | NEJ | |
Laxå | JA | JA | JA | JA | |
Hallsberg | JA | JA | NEJ | NEJ | |
Kumla | JA | JA | NEJ | NEJ | |
Örebro | NEJ | JA | NEJ | NEJ | |
Frövi | JA | JA | JA | JA | NEJ |
Lindesberg | JA | JA | JA | JA | JA |
Storå | JA | JA | JA | JA | JA |
Kopparberg | JA | JA | JA | JA | JA |
Ställdalen | JA | JA | JA | JA | JA |
Ort | Frövi | Lindesberg | Storå | Kopparberg | Ställdalen |
---|---|---|---|---|---|
Degerfors | JA | JA | JA | JA | JA |
Laxå | JA | JA | JA | JA | JA |
Hallsberg | JA | JA | JA | JA | JA |
Kumla | JA | JA | JA | JA | JA |
Örebro | NEJ | JA | JA | JA | JA |
Frövi | NEJ | JA | JA | JA | |
Lindesberg | NEJ | JA | JA | JA | |
Storå | JA | JA | JA | JA | |
Kopparberg | JA | JA | JA | JA | |
Ställdalen | JA | JA | JA | JA |
Kontaktuppgifter till Kundservice
Telefon: 0771 - 55 30 00
Mejl: LT.orebro@lanstrafiken.se
Öppettider telefon, mejl och sociala medier:
Måndag - Fredag 06.00 - 18.00
Lördag - Söndag 10.00 - 16.00
Öppettider Kundcenter:
Måndag - Fredag 07.00 - 17.00
Helgdagar - ändrade öppettider
Besöksadress: Länstrafikens Kundservice, Resecentrum Örebro, Ö:a Bangatan 1, Örebro
Postadress: Länstrafikens Kundservice, Region Örebro län, Box 1613, 701 16 Örebro
Sociala Medier: Sök efter Länstrafiken Örebro på Facebook eller Instagram.
-
Ingen platsgaranti och hjälpmedel
Om du bokar en Gruppresa finns det ingen garanti att det finns platser tillgängliga. Ni reser i mån av plats och det kan hända att bussen är fullsatt innan ni ska kliva på. Er bokning garanterar er inte en plats.
Syftet med bokningsmöjligheten är att trafikoperatören ska kunna förstärka avgångstiden baserat på behov och möjlighet i övrigt.
Samma resevillkor som för övriga resenärer gäller också för Gruppresor.
Rullstol och hjälpmedel
Ni kan ta med rullstol, rollator och andra tekniska hjälpmedel i mån av plats och de måste följa kriterierna i våra resevillkor. Det går inte att anmäla hjälpmedel eller rullstol i bokningen.
-
Pris, bokningsbekräftelse och biljett
Bokningsbekräftelsen får du vid bokningen. Den ska du visa upp för föraren eller personal ombord vid varje påstigning. Föraren skriver då ut en biljett för hela gruppen. Bokningsbekräftelsen och biljetten ska sparas hela resan och visas upp vid varje bussbyte.
En returresa är som en ny Gruppresa. Det innebär att du behöver visa upp en separat bokningsbekräftelse för föraren på returresan. Föraren ger då ut en ny biljett.
Borttappad bokningsbekräftelse
Om din bokningsbekräftelse har kommit bort eller inte blivit utskriven vid bokningstillfället, går det bra att skriva ut en ny:
Logga in via den här länken för att hitta din bokningsbekräftelse.
- Klicka på vid den resa som är aktuell
Skriv ut information kring resan och använd den utskriften på samma sätt som bokningsbekräftelse.
Fakturering i efterhand
Du betalar inte i samband med påstigning. Istället skickar vi ut en faktura i efterhand till skola eller kommun. På fakturan samlas alla bokade Gruppresor knutna till skolverksamheten.
En gruppresa kostar alltid 7 kronor per resenär. Priset är för enkel resa. Totalpriset varierar därför beroende på hur många personer som bokningen är gjord för.
-
Inloggningsuppgifter för bokning
Inloggningsuppgifterna för att kunna boka en Gruppresa består av ett kundnummer och ett lösenord. Alla skolverksamheter har fått ett kundnummer tilldelat sig.
Hittar du inte inloggningsuppgifterna för din skola? Kontakta Kundservice. Beskriv ärendet och bifoga mejladress, skolområde samt årskurs/avdelning på skolan eller förskolan. Kundnumret skickas ut så fort som möjligt.
-
Ändra eller avboka en bokad Gruppresa
Antalet bokade platser kan ändras senast 2 helgfria arbetsdagar, måndag - fredag, innan bokad resdag.
Ska ändring göras i destinationen eller avgångstiden måste resan avbokas för att sedan bokas som en ny Gruppresa.
- Logga in: Ändra eller avboka en Gruppresa
- Klicka på vid den resa som ska ändras
- Klicka på Redigera anmälan
- Justera antalet
- Klicka på Uppdatera bokning
Ska en resa avbokas ska det ske senast 2 helgfria måndag - fredag innan resan:
- Logga in: Ändra eller avboka en Gruppresa
- Klicka på vid den resa som ska ändras
- Klicka på Redigera anmälan
- Klicka i Avboka
- Klicka på Uppdatera bokning
-
Boka en resa för en grupp gymnasieelever
Gruppresa kan inte användas av gymnasieskolor. En grupp med gymnasieelever kan resa under skoltid om betalning sker med andra alternativ än Gymnasiekortet. Vi rekommenderar att eleverna köper enkelbiljett i appen eller genom att använda reskassa. Gymnasiekortet kan inte användas för organiserad resa till arrangemang eller utflykter under skoltid.
Är det en större grupp med elever ser vi gärna att ni informerar trafikoperatören som kör sträckan. Detta för att trafikoperatören ska kunna planera trafiken och eventuellt sätta in en extra buss. Informera gärna i god tid innan resan.
Är du osäker på vilket trafikbolag som kör sträckan kan du kontakta Kundservice så hjälper de dig vidare.
Om en extra buss sätts in av trafikoperatören så trafikerar den ordinarie hållplatser och betalar gör ni enligt ordinarie taxa.