Länstrafiken är en del av Region Örebro län. Vi ansvarar för buss- och tågresor i hela länet.
Resa med buss och tåg
Du kan använda våra biljetter för att resa med buss och tåg.
Planera din resa
Tidtabeller finns i vår app, på vår hemsida och vid flera hållplatser. Använd vår app för buss och tåg eller använd denna webbplats för att planera din resa.
Aktuell trafikinformation
Se senaste info om förseningar och ändringar i appen eller direkt på webbplatsen.
Hitta aktuell trafikinformation
Appen
Vår app är gratis. Där kan du:
- Söka resor med buss och tåg
- Se tidtabeller
- Köpa biljetter
Sök efter ”Länstrafiken Örebro” i Google Play eller App Store för att ladda ner appen.
Barnvagnar och cyklar
- Barnvagnar får tas med gratis på bussar och tåg i mån av plats.
- I mån av plats kan du ta med hopfällbar cykel, el-sparkcykel, vanlig sparkcykel och barncykel utan kedja på våra bussar.
Tillgänglighet
Våra bussar och tåg är tillgängliga med ramper och platser för rullstolar. Vid vissa hållplatser finns pratorer som läser upp kommande avgångstider från hållplatsen. Fråga föraren eller tågpersonal om du behöver hjälp.
Biljetter
Vi har olika biljetter:
- Enkelbiljett: För en resa.
- Periodbiljett: För flera resor under en viss tid, till exempel 24 timmar eller 30 dagar.
Periodbiljetter kan gälla:
- 24 timmar
- Flex 10/40: 10 resdagar inom 40 dagar
- 30 dagar
- 30 dagar lågpris
Biljetten kan gälla för:
- Hela länet
- Ett område
- Två områden
- Örebro eller Lindesberg stad
- Karlskoga kommun
- 1-2 zoner
- Örebro län + Värmlands län
Vill du ha hjälp med att hitta vilken typ av biljett som blir bäst för dig? Ta kontakta med vår kundservice.
Priser
Priserna beror på avstånd och prisgrupp. Det finns rabatter för barn, ungdomar, studenter och pensionärer. Använd vår reseplanerare för att se priset.
Köp biljett
Du kan köpa biljett:
- I appen med betalkort, Swish eller Klarna
- På bussen med betalkort eller reskassa
- Hos kundservice vid Örebro Resecentrum med betalkort, reskassa, swish eller kontanter
- Hos försäljningsombud med betalkort, reskassa eller kontanter
- I vår webbshop med betalkort
Resekort och reskassa
Biljetter och reskassa kan laddas på ett resekort. Kortet kostar 30 kr och köps hos kundservice eller hos ett försäljningsombud. Registrera ditt resekort i vår webbshop så får du borttappat-garanti.
Biljettkontroll
Visa alltid din biljett när du reser. Om du inte har en giltig biljett kan du få betala 1200 kr. Du kan överklaga via vår kundservice.
Kundservice
Behöver du hjälp? Kontakta oss:
- Telefon: 0771 - 55 30 00
- E-post: Lt.orebro@lanstrafiken.se
- Besök oss vid Örebro resecentrum.
Förlorade föremål
Har du tappat något på bussen eller tåget? Kontakta vår kundservice för hjälp.
Serviceresor
Vi erbjuder serviceresor som färdtjänst, skolskjuts och sjukresor.
Färdtjänst
Färdtjänst är för personer med funktionsnedsättning. Du behöver ett tillstånd för att åka. Ansök via 1177.se.
Skolskjuts
Om ni bor långt från en busshållplats kan ditt barn få skolskjuts med en skolbuss. Reglerna varierar mellan kommuner. Ta kontakt med din kommun.
Sjukresor
Resor till vårdbesök hos Region Örebro län är gratis med buss eller tåg. Kallelsen till besöket är din biljett. Om du behöver ett sjukresefordon krävs ett tillstånd och resan kostar.
Boka Serviceresa
Boka färdtjänst och sjukresor via:
- Appen Serviceresan
- Beställningscentralen på telefon: 0771 - 92 00 00
Appen Serviceresan
Med appen Serviceresan kan du:
- Boka, ändra och avboka serviceresor
- Se fordon på karta
- Utse ombud för dina serviceresor
Ladda ner appen:
- Google Play
- App Store