De biljetter som ingår i vår Borttappad-garanti är:
- Resekort registrerade i vår webbshop
- Biljetter via vår prenumerationstjänst
- Färdtjänst eller Ledsagarbevis
- Resekort för företag
Med Borttappad-garanti får du ett likvärdigt Resekort eller biljett kostnadsfritt.
Hur vi hanterar din borttappade biljett beror på vilken typ av biljett du köpt:
-
Resekort registrerat i webshop
Om du tappat bort ditt Resekort så kan du få ut ett nytt likadant. Det gäller om du har registrerat ditt Resekort i webshopen. Du får det då kostnadsfritt.
Du måste själv spärra ditt Resekort i webbshopen. Det kan du göra via den här länken. En spärr kan inte hävas när den är godkänd och periodbiljetter pausas inte när du spärrar kortet.
När du har spärrat ditt Resekort kan du ta kontakt med vår Kundservice. Du kan välja att hämta ut ditt nya Resekort hos vårt Kundcenter eller få det hemskickat via post.
-
Resekort som inte är registrerat
Vi ersätter inte borttappade Resekort som inte är registrerade i webshopen. Vill du registrera ett Resekort kan du göra det här i webbshopen.
-
Biljetter köpa i vår app
Har du tappat bort en biljett som du köpt i vår app kan du ta kontakt med vår Kundservice. Vi hjälper dig att återställa din periodbiljett. Det dröjer däremot 24 timmar innan du har tillgång till biljetten.
-
Biljetter via prenumeration
Om du prenumererar på våra biljetter via Klarna har du Borttappat-garanti. Ta kontakt med vår Kundservice så hjälper vi dig med en ny likvärdig biljett kostnadsfritt.
-
Enkelbiljetter
Vi ersätter inte förlorade enkelbiljetter.
-
Gymnasiekort
Du som elev får själv betala resan till och från skolan tills du ordnat ett nytt Gymnasiekort. Samma sak gäller om du glömt Gymnasiekortet hemma eller i skolan. Här finns tips kring hur du kan köpa en enkelbiljett.
Ett nytt Gymnasiekort kan du hämta ut mot en expeditionsavgift och det gör du hos skolexpeditionen. Avgiften varierar beroende på vilken skola du går på.
Det gamla Gymnasiekortet spärras och kan inte längre användas.
-
Grundskolekort
Du som vårdnadshavare eller elev ska genast ta kontakt med skolexpeditionen för att få ett nytt kort. Har eleven fått Grundskolekortet direkt från oss kan eleven, eller vårdnadshavare, ta kontakt med vår Kundservice.
Det gamla kortet kommer att spärras och kan inte längre användas.
-
Resekort för företag
Reser du med vår betallösning för företag har du Borttappat-garanti. Det innebär att vi skickar ut ett nytt likvärdigt Resekort till dig kostnadsfritt. Spärra och beställ ett nytt direkt här på webbplatsen.
-
Färdtjänst och Ledsagarbevis
Har du tappat bort ett Färdtjänstbevis eller Ledsagarbevis har du Borttappat-garanti. Du kan skicka efter ett nytt likvärdigt kostnadsfritt. Det gör du enklast direkt här på webbplatsen.
Upphittade Resekort
Det händer att vi får in upphittade Resekort. Ta kontakt med vår Kundservice för att se om någon lämnat in ditt Resekort. Gör det innan du spärrar ditt kort.
Har du hittat ett Resekort? Då kan du lämna det till närmsta bussförare, hos ett försäljningsombud eller skicka in det till oss.