Återköp genomförs via vår Kundservice. Här hittar du reglerna för de olika biljetterna.
Regler för återköp regleras i våra resevillkor
-
Återköp av oanvänd periodbiljett och reskassa
Vi gör återköp på oanvända periodbiljetters fulla värde och oanvänd reskassa om återköpet sker inom 7 dagar från köptillfället. Detta gäller periodbiljetter med en giltighet på 30 dagar och 30 dagar lågpris.
Vi genomför inte återköp på periodbiljetter med en giltighet Flex 10/40 eller 24 timmar.
-
Återköp av påbörjad periodbiljett
Har du en påbörjad periodbiljett kan vi göra ett återköp till reskassa. Det gäller om du hör av dig till oss inom 7 dagar från köptillfället. Detta gäller för periodbiljetter med en giltighet på 30 dagar och 30 dagar lågpris.
Det belopp som vi betalar tillbaka beror på hur länge biljetten har
varit giltig. Vi betalar tillbaka till reskassa enligt följande:- Första giltighetsdagen: Du får tillbaka 80 procent av biljettpriset
- Dag två: 60 procent
- Dag tre: 50 procent
- Dag fyra: 40 procent
- Dag fem: 30 procent
- Dag sex: 20 procent
- Dag sju: 10 procent
- Efter dag sju: Ingen återbetalning
Vi ersätter inte periodbiljetter med giltighet på 24 timmar eller Flex 10/40. Dessa aktiveras direkt vid köp och faller under samma princip som enkelbiljetter.
Har du inte kunnat genomföra din resa eller blivit försenad kan du istället få ersättning via vår förseningsersättning. Här hittar du mer information om förseningsersättning.
-
Återköp av enkelbiljetter
Vi gör inga återköp på enkelbiljetter eller liknande biljetter. Har du inte kunnat resa eller blivit försenad kan du få ersättning via vår förseningsersättning. Här hittar du mer information om förseningsersättning.
-
Återköp av kortavgift
Har du ett helt oanvänt Resekort gör vi återköp på kortavgiften om 30 kr. För att ett Resekort ska räknas som oanvänt ska ingen tidigare resa vara registrerad på Resekortet. Perioden ska inte vara startad och/eller reskassan orörd.
Om ett Resekort är använt återköps inte kortavgiften.
-
Återköp vid minskat utbud
Det kan hända att vi vid tidtabellsskifte gör ändringar i vårt linjeutbud och för avgångstider. Vi godkänner återköp om du inte längre kan använda kollektivtrafik på grund av en sådan förändring. Vi betalar tillbaka den del av biljettpriset som gäller tiden efter förändringen.
Om du får minskade möjligheter att resa efter en ändring kan du få tillbaka delar av biljettpriset. Du kan få tillbaka för den del som gäller tiden efter ändringen. Det är om ändringen är gjord av oss.
Detta gäller periodbiljetter och reskassa.
-
Återköp vid sjukskrivning eller liknande
Om du blir sjukskriven betalar vi tillbaka delar av din periodbiljett. Det gäller också vid liknande omständigheter.
Vi betalar tillbaka den del av biljettpriset som är kvar efter sjukskrivningens början. Du behöver lämna in ett skriftligt intyg på sjukskrivningen, eller de liknande omständigheterna, för att vi ska kunna göra återbetalningen.
Vi genomför vissa återköp på andra färdbevis än de som är listade här på sidan. Ta kontakt med vår Kundservice för mer information och hjälp.
Återköp av biljett via appen
Har du köpt din biljett i appen kan du vända dig till vår Kundservice för hjälp. En periodbiljett köpt i appen aktiveras direkt vid köp och räknas då som en påbörjad biljett.
Återköp av biljett på Resekort
Har du köpt din biljett på ett Resekort hjälper vi dig på Resecentrum i Örebro. För att kunna genomföra ett återköp behöver du lämna in det aktuella Resekortet och ha med dig ditt kvitto. Vill du ha pengar insatt på ett konto behöver du också ha med dig kontakt- och kontouppgifter.
Kontaktuppgifter till Kundservice
Telefon: 0771 - 55 30 00
Mejl: LT.orebro@lanstrafiken.se
Öppettider telefon, mejl och sociala medier:
Måndag - Fredag 06.00 - 18.00
Lördag - Söndag 10.00 - 16.00
Öppettider Kundcenter:
Måndag - Fredag 07.00 - 17.00
Helgdagar - ändrade öppettider
Sociala Medier: Sök efter Länstrafiken Örebro på Facebook eller Instagram.