Webbshop - ladda Resekort online

För att ladda ditt Resekort via webbshopen behöver du ha ett Resekort sedan tidigare och du behöver skapa ett användarkonto. I vår webbshop kan du sedan köpa periodbiljetter, se priser och ladda reskassa på ditt Resekort. Du kan också se ditt aktuella saldo eller spärra ditt Resekort.  

 

Borttappat-garanti

När du skapat användarkontot kan du välja att registrera ditt Resekort. Genom att registrera ditt Resekort i webbshopen får du borttappat-garanti. Det innebär att du får ett nytt Resekort utan extra kostnad om du skulle tappa bort det. Det nya Resekortet kommer att vara laddat med de biljetter och den reskassa som du hade på ditt gamla Resekort.

 

Vår webbshop hittar du här.

 

Ladda i god tid

När du köper periodbiljetter eller laddar din reskassa i webbshopen så dröjer det några timmar innan ditt Resekort uppdateras med köpet. Vi rekommenderar därför att du utför köp och laddningar i webbshopen före kl 18.00 dagen innan du ska resa.

 

Det tar ungefär ett dygn från att du laddat ditt Resekort ombord på bussen tills att den laddade summan med reskassa syns i totalsaldot i webbshopen. Under tiden kan du se dina senaste laddningar, tillsammans med andra köp under köphistoriken eller korthistoriken.

 

Glömt användarnamn eller lösenord?

Tappat bort lösenordet till ditt konto för webbshopen? Klicka på länken, fyll i den mejladress du använt vid registrering av kontot. Därefter skickas ett nytt lösenord till den mejladressen.

 

Jag har glömt mitt lösenord

Köpvillkor för webbshop

Följande villkor tillämpas för köp av Länstrafiken Örebros reskassa och periodbiljetter via webbshopen på www.lanstrafiken.se. Länstrafiken är en del av Region Örebro län och nämns i villkoren som Länstrafiken Örebro.

 

1. Säkerhet kring personuppgifter

Länstrafiken Örebro är ansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du lämnar i samband med beställning och betalning av Länstrafiken Örebros produkter som vi säljer i webbshopen.

 

De personuppgifter som du lämnar för dig och, i förekommande fall, annan resenär, såsom namn, adress, postnummer, telefonnummer och mejl används för att kunna bekräfta ditt köp och genomföra försäljningen av Länstrafiken Örebros produkter till dig via denna webbplats. All information om ditt köp såsom bank, kreditkortsnummer m.m. hanteras av vår betalväxel som är certifierad enligt PCI-DSS.

 

Vi lämnar inte ut eller säljer personuppgifter till annan part.

 

Du måste enligt lag ha fyllt 18 år för att handla elektroniskt via Internet. Denna lag gäller även för köp på Länstrafiken Örebros webbshop.

 

Länstrafiken Örebro upprätthåller tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda personuppgifter. Du har rätt att få information om behandlingen av dina personuppgifter samt att begära att felaktiga uppgifter rättas. Om du har önskemål om information eller att en uppgift rättas kan du kontakta Länstrafiken Örebro via Kundservice. Kontaktuppgifter hittar du här.

 

2. Betalning

För att kunna köpa Länstrafiken Örebros biljetter och ladda dem via webbshopen behöver du tillgång till en dator med internetuppkoppling. Du betalar via Kortbetalning online.

 

Vid betalning länkas du vidare från kassan till en sida hos vår betalväxel där du anger dina uppgifter. Din beställning skickas då via vår betalväxel till kortutgivaren eller banken.

 

3. Betalning med bankkort

För att kunna betala med kort behöver du ett bank- eller kontokort med VISA eller MasterCard/Maestro. Betalningen dras från ditt kortkonto/kontokredit på samma sätt som när du betalar med kortet i butik. Vår betalväxel är PCI-licensierad och följer den sekretess och säkerhet som bankerna och kortgivarna kräver för denna licensiering.

 

4. Återbetalning

Eventuell återbetalning till kund sker genom återbetalning till kundens bankkort som användes vid köpet.

 

5. Priser

Priserna på våra biljetter anges i svenska kronor och inkluderar moms, om inget annat anges. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna i webbshopen utan föregående avisering.

 

6. Leveranstid

Vid laddning av Resekort via webbshopen före kl. 18.00 kan du använda den köpta biljetten morgonen efter.

 

7. Ingen kompensation för följdkostnader

I de fall vi av tekniska skäl inte kan uppfylla leveranstiden av biljetten till Resekortet enligt gällande köpvillkor, utgår ingen kompensation för följdkostnader, exempelvis för att du missar ett viktigt möte, en långväga resa eller går miste om arbetsinkomst.

 

8. Bekräftelse

Så snart betalningen godkänts visas en bekräftelse på din skärm. Vi skickar även en bekräftelse till den mejladress du har uppgett vid beställningen. Kvitto inkl. momsuppgifter på köpet får du om du önskar via mejl eller som PDF dokument vid köptillfället.

 

9. Spärrning av borttappat eller stulet Resekort

Borttappat eller stulet Resekort spärrar du själv i webbshopen. Endast Kundservice kan spärra ett oregistrerat Resekort mot uppvisande av kvittot. 

 

10. Häva spärr av Resekort

Det går inte att häva spärrning av ett Resekort. Ta kontakt med Kundservice för vidare hjälp.

 

11. Borttappat-garanti

Du som har registrerat ditt Resekort kan, efter att ha spärrat kortnumret och kontaktat Kundservice, inom tre till fem dagar få innehållet från det spärrade kortet överflyttat till nytt kort. Tänk på att aktiverade perioders giltighet rullar på och inte får ett uppehåll när kortet spärras. Det nya kortet skickas till den adress som du angav vid registrering av kortet. Under tiden du väntar på ditt nya kort betalar du dina resor på annat sätt. Det går också bra att, efter överenskommelse, hämta det nya kortet hos Kundservice. När du hämtar kortet måste du kunna legitimera dig. Skaffar du själv ett nytt Resekort att resa på under handläggningstiden kan vi föra över innehållet från det spärrade kortet dit istället för att vi ska göra ännu ett nytt kort.

 

Borttappat-garantin gäller inte för oregistrerade Resekort.

 

12. Reklamation

Det kan trots allt hända att det blir tekniskt fel eller någon annan anledning att ditt Resekort upphör att fungera under dess giltighetstid, om det visar sig att din produkt inte fungerar under dess giltighetstid så får du givetvis byta den utan kostnad. Enklast är att du kommer in vår Kundservice så byter vi ditt kort där.

 

Vid eventuell tvist följer vi (ARN) Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

 

13. Fel vid köp i webbshop

Om du av misstag köpt fel sorts biljett i vår webbshop hjälper Kundservice till.

 

13. Ångerrätt

Lagstadgad ångerrätt, enligt distans- och hemförsäljningslagen (2005:59), är inte tillämplig på avtal som avser transporter varför köp av Länstrafikens biljetter genom vår webbshop egentligen inte medför någon ångerrätt. Vi väljer ändå att ge ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen.

 

När du handlar på webbshopen har du enligt Distans- och hemförsäljningslagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar i Sverige. En förutsättning för nyttjande av ångerrätten och för byte är att du inte har använt biljetten eller det värde du laddat på Reskassa.

 

Vid önskemål om att nyttja ångerrätten kontakta Kundservice - Länstrafiken Örebro enligt kontaktinformationen på denna webbplats. Återbetalning till kund vid nyttjande av ångerrätten görs inom 30 dagar efter det att begäran kommit Länstrafiken tillhanda.

 

14. Missbruk

Länstrafiken Örebro kan komma att blockera person från vidare användning av denna tjänst om tjänsten missbrukas.

 

15. Avtal

Om du genomför ett köp godkänner du samtidigt att Länstrafiken Örebro registrerar uppgifterna du lämnar i formuläret för att kunna genomföra köpet.

 

Om du genomför ett köp godkänner du samtidigt att Länstrafiken Örebro registrerar uppgifterna du lämnar i de formulär som förekommer på Länstrafiken Örebros webbplats.